Het Amsterdamse bedrijf Fixico, dat consumenten, leasemaatschappijen en verzekeraars koppelt aan autoschadeherstellers, heeft bij een investeringsronde 7 miljoen euro opgehaald. Met dat geld wil de startup van Derk Roodhuyzen (32) en Mark van Laar (30) uitbreiden naar de rest van Europa.
Fixico is nu actief in Nederland, België, Duitsland en Zuid-Afrika. “Binnen drie jaar willen we in heel Europa actief zijn”, zegt Roodhuyzen tegen Business Insider Nederland. “Ons doel is om over vijf jaar wereldwijd marktleider in onze sector te zijn.”
Via Fixico kunnen autobezitters foto’s van cosmetische schade aan hun voertuig opsturen naar de 2.000 erkende schadeherstellers die zijn aangesloten. Vervolgens krijgen ze binnen een dag minstens drie offertes. Verzekeraars en leasepartijen kunnen het platform gebruiken om schades van hun klanten aan herstellers toe te wijzen.
Fixico haalde bij eerdere financieringsrondes al 7,3 miljoen euro op. Bestaande investeerders zoals serie-ondernemer Laurens Groenendijk (JustEat, Treatwell, Hiber) en het Brits-Nederlandse Orange Growth Capital doen nu opnieuw mee, maar de hoofdmoot komt van een nieuwe partij: het Amerikaanse Autotech Ventures. Dit durfkapitaalfonds uit Silicon Valley heeft ruim 175 miljoen euro onder beheer en stapte een aantal jaar geleden in bij Lyft, de Uber-concurrent die eind maart naar de beurs ging.
Roodhuyzen noemt Autotech Ventures een “gedroomde partner” en spreekt van de “Formule 1 van het venture capital”. De Amerikaanse investeerder beschikt over een uitgebreid netwerk met kennis van verschillende takken van de mobiliteitssector, van zelfrijdende auto’s tot online marktplaatsen. Daar hoopt Roodhuyzen van te profiteren.
Alexei Andreev, managing partner van Autotech Ventures, treedt toe tot de raad van commissarissen van Fixico. Verdere financiële details maken beide partijen niet bekend. Roodhuyzen wil alleen kwijt dat Fixico nog niet winstgevend is, maar dat is volgens hem een keuze: alles is erop gericht de komende jaren zo snel mogelijk te groeien op de Europese markt voor schadeherstel, die zo’n 120 miljard euro groot is.
Het bedrijf heeft op dit moment pilots lopen in grote Europese landen als Spanje, het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk. Het laatste land is waarschijnlijk als eerste aan de beurt bij de uitbreiding, zegt Roodhuyzen.
Groeien kan door in een land een lokaal team neer te zetten of door partnerdeals te sluiten, zoals Fixico in België deed. Daar ging het Amsterdamse bedrijf vorig jaar een samenwerking aan met de Belgische verzekeraar Axa om schadeclaims digitaal af te handelen en kende zo een vliegende start. Roodhuyzen: “Dat is ons goed bevallen en voor Frankrijk ook een optie.”
Overnames sluit Roodhuyzen niet uit, al is dat niet waar Fixico in eerste instantie naar kijkt. “Er zijn een paar concurrenten in Europa, maar die zijn vooral in eigen land actief. In België heb je bijvoorbeeld Carfixer, die pas vorig jaar zijn gelanceerd. Wij hebben best een grote voorsprong.”
Met een Amerikaanse investeerder aan boord ligt de gang naar de Verenigde Staten voor de hand. “Dat zou een mooie kans zijn”, zegt Roodhuyzen, maar plannen daarvoor heeft Fixico vooralsnog niet. “We willen eerst de grootste in Europa worden en de schadeherstelbranche digitaliseren.”
Lees meer:
- Jitse Groen deelt zijn allerbelangrijkste tip voor jonge ondernemers
- Van Armin van Buuren tot Geert Wilders: dit deden 6 succesvolle Nederlanders op hun 25ste
- Dit moet je dagelijks opzij zetten om op je 65ste miljonair te zijn
- 9 trucs die zeer succesvolle mensen gebruiken om hun doelen sneller te bereiken