De stimuleringsmaatregelen voor elektrische of hybride auto’s die voor 2013 gelden hebben zeker een half miljard euro gekost.

Er werden 22.000 auto’s verkocht, veelal vlak voor 1 januari toen kopers nog konden profiteren van de gunstigste belastingvoordelen. De autobranche wil nu af van de stimuleringsmaatregelen.

Dat meldt de Volkskrant zaterdag. Voornamelijk hybride auto’s als de Mitsubishi Outlander PHEV en de Volvo V60 Plug-in Hybrid deden het goed. Deze terreinwagens hebben een accu en een brandstoftank en maken aanmerking op veel belastingvoordelen.

Het voordeel van wie een Mitsubishi Outlander PHEV, de best verkochte stekkerauto van 2013, kocht, kon oplopen tot 31.000 euro, terwijl de dealerprijs zonder btw op ruim 40.000 euro ligt.

Stapeling van voordelen

De maatregelen waren voornamelijk voordelig voor leaserijders en ondernemers. Zzp’ers die een hybride of elektrische auto kochten, konden vrijstelling van wegenbelasting, nul procent bijtelling voor privégebruik, de milieu-investeringsaftrek, de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek, de willekeurige afschrijving, btw-aftrek en de mkb-winstvrijstelling krijgen.

Vorig jaar besloot het ministerie van Financiën al om de stapeling van de belastingvoordelen te beperken omdat er veel meer modellen in aanmerking kwamen dan was voorzien, door de 'snelle technologische ontwikkelingen'.

Branche wil van stimulering af

De voordelen werden sinds 1 januari al flink ingeperkt. Kentekendienst RDW meldt in de Volkskrant dat in december 2013 veel kopers nog hebben geprofiteerd van de stimuleringsmaatregelen, terwijl de verkoop van hybride auto's in 2014 flink is teruggevallen.

Vanaf 2011 heeft de autobranche flink gelobbyd voor de belastingvoordelen, organisaties als Bovag en RAI zeggen  nu dat de maatregelen zijn doorgeschoten en de markt verstoren. 'Het is raar dat Mitsubishi de eerste maanden de totale, wereldwijde productie van de Outlander PHEV naar Nederland heeft verscheept. En dat bij Volvo 60 procent van alle V60's onze kant op kwamen', aldus Tom Huyskens van de Bovag.

Lees ook

Elektrisch rijden: zo weet je welke laadpaal jij moet hebben

De auto in 2025: wint de stekker op wint de pomp?

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl