Voor Unilever is het recente ongevraagde overnamebod van Kraft Heinz, dat werd afgewezen, een belangrijk “keerpunt”. Voor de bedrijfstop is duidelijk geworden dat de aandelen van Unilever ondergewaardeerd zijn en dat er snel waarde gecreëerd moet worden voor de aandeelhouders.
Dat heeft financieel directeur Graeme Pitkethly vrijdag gezegd op een bijeenkomst met analisten. “Dit is zeker een triggermoment geweest voor Unilever en dat zullen we niet verkwanselen”, aldus de topbestuurder.
Unilever overnameprooi
Hoewel het bod werd afgewezen en vervolgens ingetrokken, reageerden beleggers erg enthousiast. Unilever kondigde woensdag daarom al aan zijn opties tegen het licht te houden.
Pitkethly benadrukte vrijdag nogmaals dat de voorgestelde samensmelting met Kraft Heinz strategisch niet interessant was voor Unilever. Bij de Brits-Nederlandse voedings- en verzorgingsmiddelengigant wordt gewerkt met een bedrijfsmodel dat vooral gericht is op groei op de langere termijn, terwijl Kraft Heinz veel meer kijkt naar de korte termijn.
De financieel directeur zei verder dat hij erop vertrouwt dat Unilever dit jaar op eigen kracht zo’n 3 tot 5 procent omzetgroei kan behalen. Daarbij is het concern van plan om komende tijd tot 3 miljard euro per jaar te spenderen aan overnames.
Grote vraag is of Unilever een keuze gaat maken tussen méér nadruk leggen op aandeelhouderswaarde en minder nadruk op duurzaamheid. Topman Paul Polman was de afgelopen jaren één van de weinige bestuursvoorzitters van een grote multinational die het incorporeren van duurzaamheid in de bedrijfsprocessen als topprioriteit bestempelde.
Unilever heeft bijvoorbeeld stevige ambities bij de verantwoorde inkoop van producten als palmolie. Een meer milieuvriendelijke en sociaal verantwoorde productie kan echter haaks staan op een zo goedkoop mogelijk inkoop van grondstoffen.