Zeg je FIFA, dan zeg je Nike en Adidas. Het corruptieschandaal is een blamage voor deze hoofdsponsors. Maar dat biedt kansen aan kledingmerk Under Armour, dat aan de weg timmert.
Goede kans dat je nog niet van dit merk hebt gehoord: het opereert relatief onder de radar, schrijft Quartz. Toch verstootte Under Armour vorig jaar Adidas van de tweede plaats op de lijst bestverkochte sportkledingmerken.
Het bedrijf probeert een voet aan de grond te krijgen in het sponsorcircus rondom atleten, maar heeft nog een lange weg te gaan. Als het FIFA-schandaal het imago van de twee grootste concurrenten aantast, biedt dat wat extra marktaandeel voor Under Armour. Lees hier meer over hoe Nike en Adidas hun marketing hebben verweven met het wereldkampioenschap voetbal.
Problemen voor Nike
Vooral Nike lijkt in de problemen. Het is nog niet uitgesloten dat het Nike was, dat 30 miljoen dollar steekgeld betaalde aan de voetbalbond van Brazilië om de officiële sponsor te worden. Het bedrijf werkt wel mee met het onderzoek.
Adidas is niet direct betrokken bij het corruptieschandaal, maar heeft sterke banden met de FIFA. Tot 2030 is Adidas bijvoorbeeld de leverancier van voetballen bij het WK. Het bedrijf maakt zich dus wel zorgen. “Dit voortdurende negatieve nieuws is niet goed voor het voetbal, noch voor de FIFA, noch voor de sponsoren van FIFA.”
De grote vraag is hoe Amerikaanse consumenten reageren op dit schandaal. De VS is de grootste markt voor sportkleding, en voetbal is daar immers niet bijzonder populair.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl