Dat zei de Duitse minister van Economische Zaken Karl-Theodor zu Guttenberg
zaterdag.

"We merken dat alle partijen graag verder willen onderhandelen. Het is daarbij
interessant dat Fiat zijn aanbod nog eens heeft verbeterd en in de afgelopen
uren een duidelijker ontwerp heeft ingediend”, zei de minister. Volgens
Guttenberg is de Italiaanse autoproducent bereid meer kapitaal in Opel te
steken en om meer risico’s voor eigen rekening te nemen.

Concurrentie van Magna
Fiat moet het in de strijd om Opel opnemen tegen twee andere bieders. De
Canadese producent van auto-onderdelen Magna lijkt in samenwerking met de
Russische staatsbank Sberbank de meeste kans te maken.

De derde geïnteresseerde partij is de Amerikaanse investeringsmaatschappij RHJ
International. Het Amerikaanse moederconcern General Motors (GM) wil van
Opel af omdat het zelf al een overlevingsstrijd voert in de Verenigde Staten.

Vertegenwoordigers van de Duitse regering, die zich actief met de verkoop van
Opel bemoeit vanwege het grote belang van de auto-industrie voor de Duitse
economie, toonden zich vrijdag het meeest enthousiast over het plan van
Magna. Hiermee zou de meeste werkgelegenheid van Opel in Duitsland behouden
blijven.

Overheidssteun Opel
Het Duitse weekblad Der Spiegel meldde zaterdag dat Magna bij een overname nog
wel miljarden euro's steun van de Duitse overheid nodig heeft.

De overheid zou in elk geval een deel van de 3 miljard euro aan
pensioenverplichtingen van Opel moeten overnemen. Daarnaast vraagt Magna
volgens het weekblad voor 4,5 miljard euro kredietgaranties aan de overheid.
Magna zou de productie in de Opelfabriek in Russelsheim met 90.000
voertuigen willen opvoeren tot 250.000 auto's per jaar.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl