Dat meldden bronnen rond Fiat maandag in het vakblad Automotive News Europe.

De samenwerking zou Chrysler toegang geven tot de technologische kennis van
Fiat. Die kennis moet de geplaagde Amerikaanse autoproducent helpen bij het
ontwerpen van milieuvriendelijkere, kleinere auto’s.

Mogelijk belang voor Fiat in Chrysler
In ruil voor de technische steun zou Fiat een belang in Chrysler krijgen.
Volgens The Wall Street Journal zou het gaan om een belang van circa 35
procent. De Italianen zouden de optie krijgen dit belang vervolgens uit te
breiden tot 55 procent.

Chrysler heeft zijn verkopen het afgelopen jaar sterk zien dalen. Het concern
wil zich ‘heruitvinden’ nu de vraag naar grote, benzineslurpende auto’s ook
in de Verenigde Staten aanzienlijk is afgenomen.

Fiat zou de Amerikanen technologie kunnen leveren om zuinigere auto’s te
maken. Ook zouden de huidige Chryslerfabrieken Fiat-modellen gaan
produceren.

Sergio Marchionne, de baas van Fiat, zei eerder al dat fusies in de autosector
onvermijdelijk zijn.

Chrysler ontving begin januari een noodkrediet van de Amerikaanse overheid ter
waarde van 4 miljard dollar.

Fiat 500
Fiat en Chrysler behoren tot de oudst autoproducten ter wereld. Fiat is de
meest gezonde van de twee fabrikanten. Met name de introductie van de kleine
Fiat 500 was een groot succes. Maar ook de Italianen ontkomen niet aan de
dalende verkopen wereldwijd.

Chrysler verkoopt ongeveer 2 miljoen auto's per jaar, voornamelijk in de
Verenigde Staten. Fiat is voor de verkoop van haar modellen afhankelijk van
de Europese markt. Het bedrijf is iets groter wat betreft de verkoop in
aantallen auto's, zo'n 2,5 miljoen. Een mogelijke combinatie van de twee
merken levert een middelgrote speler op de automarkt op.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl