Dat zei Fiat-bestuursvoorzitter Sergio Marchionne in een
interview
met de Canadese krant Globe and Mail. Het was een niet mis te
verstane, publieke waarschuwing aan het adres van Chrysler.

Te hoge looneisen
Marchionne stelt dat de loonkosten bij Chrysler in Amerika en Canada veel
hoger zijn dan bijvoorbeeld voor werknemers in Amerikaanse en Canadese
fabrieken van Duitse of Japanse automakers.

Werknemers van Toyota en Honda in de VS verdienen ongeveer 40 dollar per uur.
Chrysler-medewerkers verdienen meer dan 55 dollar per uur.

Vakbonden
Marchionne vindt het onverteerbaar dat de Amerikaanse en Canadese vakbonden
vast blijven houden aan de relatief hoge lonen, terwijl Chrysler zelf al zo
goed als failliet is.

"Wie begint over ‘historische verworvenheden’ (in termen van loonontwikkeling
– red.) binnen een organisatie die technisch al failliet is, begint aan een
onzinnige discussie", aldus Marchionne.

"De vakbonden moeten inzien in welke slechte staat de Amerikaanse
autoindustrie zich bevindt", vindt de Italiaan.

Complexe deal
Fiat en Chrysler en de Amerikaanse en Canadese regeringen werken aan een
gecompliceerde deal. Die komt erop neer dat Chrysler 7 miljard dollar aan
noodleningen krijgt om het bedrijf overeind te houden, terwijl Fiat instapt
en de automaker grondig gaat reorganiseren.

In ruil daarvoor zal Chrysler ook Fiat-auto's gaan verkopen via het grote
dealernetwerk in Noord-Amerika. In eerste instantie krijgt Fiat maar 20
procent van de Chrysler-aandelen, maar zal het dat aandeel verhogen tot 49
procent.

Uiteindelijk wil Fiat een meerderheidsaandeel nemen van 51 procent, onder de
voorwaarde dat Chrysler dan eerst de staatsleningen heeft terugbetaald aan
de Amerikaanse regering.

Vreemd
Het is zeer ongebruikelijk dat een topman van een bedrijf dat in
onderhandelingen is, zich in een interview uitlaat over die
onderhandelingen. Normaliter geldt een absoluut spreekverbod voor
onderhandelende partijen.

Chrysler heeft van president Obama tot middernacht op 30 april gekregen om tot
overeenstemming te komen met Fiat. Lukt dat niet, dan dreigt de regering de
handen van Chrysler af te trekken en gaat het failliet.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl