Het produceren van duurzame kleren leidt vooralsnog niet tot een kleinere kledingproductie.
In de kledingbranche zijn wel allerlei maatregelen bedacht om op milieuvriendelijkere wijze kleren te maken en ze langer mee te laten gaan, maar dat verandert niets aan het koopgedrag van consumenten.
Tussen 2000 en 2015 is het aantal kledingstukken dat wereldwijd werd verkocht naar schatting zelfs verdubbeld. Met, dankzij de CO2-uitstoot en het intensieve waterverbruik van de sector, alle gevolgen van dien voor het milieu. Dat zegt onderzoekster Irene Maldini, die dinsdag op haar bevindingen promoveert aan de VU in Amsterdam en verbonden is aan de Hogeschool van Amsterdam.
Ze stelde vast dat de aanschaf van een duurzaam kledingstuk de consument niet aanzet tot het kopen van minder kleding. Dat heeft alles te maken met de ‘beleving’ van het kopen van kleding. De beleving van de aanschaf van een nieuwe jurk is compleet anders dan die van de aanschaf van een nieuwe bank.
"Als je een bijzondere bank in je woonkamer hebt, koop je niet snel een nieuwe", zegt Maldini. "In dat geval leidt duurzaamheid tot een vermindering van de vraag naar nieuwe producten."
"Maar in de kledingkastonderzoeken die ik voor mijn promotieonderzoek heb uitgevoerd, heb ik gemerkt dat dit niet het geval is bij kleding. Het aanschaffen en behouden van een speciale jurk belet de consument niet om er nog een te kopen. We hebben erg veel kledingstukken en we kopen amper nieuwe kleding op basis van vervanging."
Maldini denkt daarom dat duurzamere productie van kleding niet de manier is om de hele industrie duurzamer te maken. Volgens haar ligt de sleutel in het veranderen van de manier waarop we tegen kleding aankijken. "Zodra we de complexe mechanismen van de huidige kledingconsumptie begrijpen, kunnen we misschien strategieën ontwikkelen die daadwerkelijk helpen om de vraag naar kleding te verminderen."
Lees meer over mode:
- De kledingindustrie stoot meer CO2 uit dan de internationale luchtvaart én zeetransport samen – dit is de impact van mode op het milieu
- Deze kleding kun je het beste aantrekken naar je werk – van een informeel kantoor tot de directiekamer
- Deze trucs gebruikt modemerk Zara om te ontdekken welke kledingstijl jij wilt kopen – nog vóórdat je dat zelf weet
- Dit 26-jarige topmodel draagt een hoofddoek – en verandert zo langzaamaan de mode-industrie