Socialenetwerksite Facebook is van plan om nog dit jaar reclamespotjes op de site te gaan vertonen. De filmpjes moeten 15 seconden gaan duren en tot 1,9 miljoen euro per dag kosten.

Dat meldt het financiële persbureau Bloomberg dinsdag op basis van ingewijden. Een woordvoerder van Facebook wilde niet reageren.

Met de spotjes zou het concern van oprichter Mark Zuckerberg de aanval op televisiebedrijven openen, die nog altijd dominant zijn op het gebied van reclamevideo’s. Volgens marktonderzoeker ZenithOptimedia gaat 38 procent van de advertentiebudgetten voor media dit jaar naar tv-reclames, terwijl internetadvertenties goed zijn voor 22 procent.

Onder meer Google’s YouTube en HuffPost Live van AOL proberen ook een deel van de advertentiegelden te innen die normaal gesproken naar tv-zenders gaan.

Gericht adverteren

Facebook heeft wereldwijd inmiddels 1,15 miljard maandelijks actieve gebruikers, bleek onlangs bij de bekendmaking van de kwartaalresultaten. Daarvan komt 61 procent dagelijks op de site, waarvan velen ’s avonds als er het meeste tv wordt gekeken.

Bedrijven kunnen de reclamespots in eerste instantie alleen inkopen voor een hele dag en kunnen gericht adverteren op basis van leeftijd en geslacht. Afhankelijk van het bereik zal een video's tussen de 1 en 2,5 miljoen dollar per dag kosten, aldus de bronnen van Bloomberg.

Zuckerberg werkt samen met marketing-directeur Carolyn Everson aan de service. Hij zou de lancering al twee keer hebben uitgesteld, omdat hij niet tevreden was over de ervaring voor Facebook-leden. Zuckerberg wil voorkomen dat mensen het gevoel krijgen dat het sociale netwerk volstaat met advertenties. Bloomberg meldt dat leden niet meer dan drie keer per dag dezelfde reclame te zien krijgen.

Lees ook op Z24

Dit is het belangrijkste getal uit Facebooks kwartaalresultaten

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl