De koers van Facebook is voor het eerst de grens van 50 dollar gepasseerd. Kort na de opening van de Amerikaanse beurzen was het aandeel 50,01 dollar waard.
Het betekent een nieuwe mijlpaal voor de socialenetwerksite, die in een jaar tijd een opmerkelijke ommekeer heeft bewerkstelligd.
In september daalde de koers tot een dieptepunt van 17,73 dollar, ver onder de introductieprijs van 38 dollar per aandeel. Sindsdien is het aandeel aan een opmars bezig, met name doordat beleggers vertrouwen hebben in de mobiele strategie van Facebook.
Een jaar geleden had het bedrijf nauwelijks nog mobiele inkomsten. Dat baarde investeerders zorgen, omdat mensen steeds meer uren doorbrengen op smartphones en tablets.
In een jaar tijd stortte Facebook zich op het ontwikkelen van nieuwe technieken om reclames op smartphones te krijgen. In juli, augustus en september van 2012 zag het de mobiele omzet stijgen tot 14 procent van de totale inkomsten. In de kwartalen erna nam dat percentage toe tot 23, 30 en nu 41 procent.
Beter dan Google en LinkedIn
Facebook lijkt het daarmee beter te doen dan de rivalen Google en LinkedIn, die ook het wiel opnieuw uit moeten vinden voor mobiel.
Google zag het afgelopen kwartaal de advertentietarieven twee keer zo hard dalen als verwacht, vermoedelijk door meer mobiel bezoek waar de prijzen lager liggen dan op de desktop. LinkedIn zag de groei vertragen en verlaagde de verwachtingen voor de rest van het jaar.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl