Facebook presenteert woensdag na het sluiten de Amerikaanse beurs de resultaten over de laatste drie maanden van 2015. De socialenetwerksite heeft waarschijnlijk een recordomzet geboekt, maar dat is geen verrassing. Waar moet je wel op letten?
FANG is een afkorting die in zwang is geraakt op Wall Street. Het staat voor Facebook, Amazon, Netflix en Google, een club van vier aandelen uit de techsector die de kwakkelende S&P 500-index in 2015 overeind hebben gehouden.
Of dit goed of slecht is voor de ontwikkeling van de beurs, daar lopen de meningen over uiteen. Vaststaat dat beleggers vertrouwen hebben in de toekomst van techbedrijven, waaronder Facebook, de socialenetwerksite die in 2004 werd opgericht door ene Mark Zuckerberg.
De koers van Facebook steeg eind vorig jaar tot bijna 110 dollar, een record. Inmiddels is het aandeel ruim 97 dollar waard, maar dat is nog altijd 25 procent boven de koers van een jaar geleden.
Wat doet Zuckerberg goed? Kwartaal na kwartaal slaagt hij erin de omzet van Facebook verder op te krikken. Ook voor de laatste drie maanden van 2015 is dat waarschijnlijk weer het geval. Analisten gaan in doorsnee uit van 5,37 miljard dollar aan inkomsten, bijna 40 procent meer dan een jaar eerder.
Maar dat Facebook groeit doet de wenkbrauwen van marktvorsers niet fronzen. Het gaat erom hoe die groei tot stand komt. Daarbij zijn analisten gespitst op drie ontwikkelingen.
1) Video-advertenties
Video is de nieuwe goudmijn die Facebook aanboort. En dat is logisch: het publiek dat voor de ouderwetse kijkbuis zit vergrijst, waardoor het aantal minuten dat een doorsnee persoon tv kijkt met zo’n vijf tot tien minuten daalt per jaar. Steeds meer advertentiegelden vloeien daardoor naar videosites ten koste van traditionele tv-zenders.
Zuckerberg wil daarvan een graantje meepikken, en dat lijkt te lukken. Video groeit razendsnel op Facebook, dat met 1,5 miljard leden wereldwijd een enorm potentieel kijkerspubliek heeft. Gemiddeld keken 8 miljard mensen dagelijks een video in hun nieuwsfeed, maakte het bedrijf in november 2015 bekend. Dat is een verdubbeling van het aantal in april en acht keer zoveel als in september 2014.
Adverteerders kunnen hun eigen video op Facebook zetten en deze gericht tonen aan een doelgroep. Groot pluspunt daarbij is dat de video's automatisch en zonder geluid afspelen, en zich zo niet opdringen aan de gebruiker. Facebook levert daarnaast sinds een half jaar ook kijkcijferstatistieken die vergelijkbaar zijn met die in de tv-wereld. Alles om adverteerders over te halen hun dollars niet aan een vertrouwde reclamespot te besteden, maar aan een video-advertentie op Facebook.
In oktober kwam de socialenetwerksite ook nog met een slideshow-advertentie, speciaal bedoeld voor mensen in opkomende landen die over een minder snelle internetverbinding beschikken. Daarmee zijn de mogelijkheden voor video-advertenties op Facebook verder uitgebreid.
Dat moet zich vertalen in meer inkomsten in het laatste kwartaal van 2015. Analisten zijn benieuwd of Facebook het enorme tempo waarin video groeit, vast kan houden. Want de potentiële markt voor video-advertenties is enorm. "Wij denken dat video-advertenties de grootste inkomstenbron voor Facebook worden", aldus analisten van SunTrust.
2) Advertenties op Instagram
Essentieel onderdeel van de strategie voor video-advertenties is Instagram, de foto- en video-app die razend populair is onder jongeren en jongvolwassenen. In 2012 telde Facebook 715 miljoen dollar neer voor het bedrijf. Dat lijkt nu een meesterzet.
Sinds september is het voor alle bedrijven mogelijk om te adverteren op Instagram, met gesponsorde foto's of video's. En dat willen ze maar al te graag. Kassa voor Instagram, dat volgens marktonderzoekers vorig jaar zo'n 600 tot 700 miljoen dollar aan inkomsten in het laatje bracht voor Facebook. En dat wordt naar verwachting alleen maar meer: tot wel 6 miljard dollar in 2020.
Gaat Zuckerberg iets zeggen over Instagram? Of vermeldt Facebook wellicht voor het eerst de resultaten van de foto-app? Analisten zijn benieuwd. Want volgens sommigen is Instagram "het verhaal van 2016" voor Facebook.
3) Verkopen Oculus Rift
Wat moet Facebook nu met virtual reality? Dat was de reactie van de meeste analisten, toen Zuckerberg twee jaar geleden 2 miljard dollar op tafel legde voor de startup Oculus Rift. Het duurde even, maar inmiddels is de VR-bril van Oculus te bestellen voor 699 euro.
De eerste Oculus-brillen worden in maart geleverd. Marktvorsers horen graag van Zuckerberg hoe het gaat met de verkopen. Analisten van SunTrust denken dat Facebook dit jaar zo'n 3 miljoen stuks aan de man zal brengen. Dat zou neerkomen op 1,8 miljard dollar aan inkomsten. Toch meer dan een leuk extraatje voor Facebook, dat nu ineens ook hardware maakt.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl