Facebook heeft in het derde kwartaal opnieuw meer omzet geboekt dan verwacht. De socialenetwerksite van oprichter Mark Zuckerberg wist in juli, augustus en september 3,20 miljard dollar aan inkomsten binnen te halen.

Dat blijkt uit de kwartaalcijfers die het bedrijf dinsdag nabeurs presenteerde.

De omzet is bijna 60 procent hoger dan in dezelfde periode een jaar eerder. Marktvorsers gingen in doorsnee uit van 3,12 miljard dollar aan inkomsten.

Doordat Facebook de stijging van de kosten redelijk in toom wist te houden, verbeterde het bedrijfsresultaat met 89 procent tot bijna 1,4 miljard dollar. De operationele winstmarge kwam daarmee uit op 44 procent.

Onder de streep bleef er een recordwinst van 806 miljoen dollar staan, bijna een verdubbeling in vergelijking met een jaar eerder.

Het is het zoveelste kwartaal dat Facebook beter presteert dan analisten vooraf inschatten. Maar financieel directeur David Wehner temperde de verwachtingen alvast voor het vierde kwartaal.

Facebook begon in de laatste drie maanden van 2013 met het tonen van advertenties in de nieuwsfeed van gebruikers. Dat leverde substantieel meer advertentie-inkomsten op, waardoor de vergelijking met een jaar eerder elk kwartaal positiever uitviel. Die duw in de rug zal in het volgende kwartaal ontbreken.

Het socialemediabedrijf verwacht in oktober, november en december tussen de 3,6 en 3,8 miljard dollar aan inkomsten te boeken, zei Wehner in een toelichting op de kwartaalcijfers. Dat is aan de onderkant van de verwachting van analisten, die gemiddeld uitgingen van 3,73 miljard dollar aan omzet voor het kwartaal.

Hogere kosten in 2015

Ook wil Facebook de komende kwartalen verder investeren in de overgenomen bedrijven WhatsApp en Oculus om meer personeel in dienst te kunnen nemen en nieuwe producten te kunnen ontwikkelen. Daardoor zullen de kosten volgend jaar met 55 tot 75 procent toenemen.

Dat was niet de boodschap die beleggers wilden horen. Het aandeel van Facebook daalde ruim 9 procent in de nabeurshandel.

Aantal leden blijft groeien

Ook in het derde kwartaal nam het ledenaantal van Facebook toe. De socialenetwerksite heeft nu 1,35 miljard gebruikers die maandelijks minimaal een keer actief zijn. Daarvan komen er 864 miljoen dagelijks Facebook online tegen.

Ook zijn er steeds meer leden die op smartphones en tablets van Facebook gebruikmaken. Dat is terug te in de herkomst van de inkomsten: 66 procent van de advertentie-omzet komt van mobiel. Ruim twee jaar geleden lag dat percentage nog onder de 14 procent. Facebook heeft razendsnel een omslag weten te maken en knabbelt nu aan de dominantie van Google op de mobiele reclamemarkt.

Sterker nog: de groei van Facebook van de afgelopen negen kwartalen is voornamelijk toe te schrijven aan de toenemende reclame-inkomsten van mobiele apparaten (zie onderstaande grafiek).

Nu Facebook de transitie naar mobiel heeft weten te maken, lijkt de volgende grote kans voor Zuckerberg om buiten de Verenigde Staten en Europa potten te breken. In Azië en Latijns-Amerika heeft Facebook namelijk de meeste gebruikers, en dat aantal blijft maar doorstijgen.

Initiatieven van Zuckerberg om de hele wereld aan te sluiten op het internet zal het aantal leden in opkomende landen alleen maar doen toenemen. Alleen verdient Facebook nog relatief weinig aan gebruikers in bijvoorbeeld India, Mexico en Brazilië.

Waar de socialenetwerksite in Noord-Amerika 7,39 dollar binnenharkt per gebruiker, ligt dat aantal in Azië net boven de 1 dollar.

De beslissing om een kantoor te openen in China en om geld te verdienen met gemiste oproepen in India zijn in ieder geval een stap in de goede richting.

Lees ook

Het probleem van Facebook: jij bent zelf de adverteerder

Mark Zuckerberg spreekt Chinees, maar wel als een Amerikaan

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl