Facebook maakte begin februari 2010 bekend wereldwijd meer dan 400 miljoen
actieve gebruikers te hebben. De Amerikaanse sociale netwerksite bestond
toen precies zes jaar.

Gezien die supersnelle opkomst van het vriendenplatform speculeren
verschillende techwebsites dat Facebook nu al weer op bijna een half miljard
gebruikers zit. De site is in korte tijd verreweg het grootste online
netwerk ter wereld geworden.

Oorlogspad
Om wereldwijd marktleider te worden, heeft Facebook in veel landen bestaande
sociale netwerken van de troon gestoten. In thuismarkt VS versloeg Facebook
vriendensite Myspace, in Groot-Brittannië passeerde de site Bebo en het
Spaanse Tuenti moest in eigen land zijn meerdere erkennen in Facebook.

Zeker als Facebook Duitsland verovert, waar het bijna StudiVZ heeft ingehaald,
is Europa grotendeels over op de Amerikaanse netwerksite.

Nog niet ieder land
Toch is er een aantal landen waar een andere vriendensite nog de scepter
zwaait. Brazilië, bijvoorbeeld, heeft Orkut.

In Europa is Nederland een laatste bastion waar een lokale site nog de baas
is: Hyves. Dit Nederlandse sociale netwerk was
er al vroeg bij
en houdt, met volgens eigen zeggen 8,5 miljoen
Nederlandse gebruikers, Facebook vooralsnog op afstand.

Opmars Facebook
Ook in Nederland is Facebook echter aan een indrukwekkende inhaalrace bezig.

Het bedrijf laat niet weten hoeveel Nederlandse gebruikers het precies heeft.
Aan de hand van cijfers die het internationale marktonderzoeksbureau
Comscore aan Z24 verschafte, kan toch een vergelijking van Facebook en Hyves
gemaakt worden.

Hyves trok in mei 2010 in totaal zo'n 8 miljoen unieke bezoekers. Facebook
telde, volgens Comscore, bijna 4,7 unieke bezoekers in Nederland.

Vooral de groeicijfers zijn hierbij van belang. In vergelijking met een jaar
eerder was het Hyves-bezoek 10 procent gegroeid. Het aantal bezoekers op
Facebook nam echter met ruim 200 procent toe.

Bereik
De opkomst van Facebook in Nederland is niet per definitie slecht nieuws voor
Hyves. Veel internetters hebben accounts bij verschillende netwerken als
Hyves en Facebook, maar ook Twitter en Linkedin.

Aan het bereik van deze sites - welk deel van alle Nederlandse internetters
bezoekt zo'n website - valt te zien welk sociaal netwerk de beste 'dekking'
heeft in Nederland. In mei 2010, zo laat Comscore weten, bereikte Hyves 66,6
procent van de internettende Nederlanders van vijftien jaar of ouder.
Facebook had een bereik van 39,1 procent.

Ook hierin is Facebook opmerkelijk hard gegroeid. In mei 2009 bereikte de site
slechts 12,7 procent van de Nederlanders. Tussen mei 2009 en mei 2010 steeg
deze dekking dus met 208 procent. Hyves groeide ook, maar met een iets
bescheidener 11 procent.

Mochten de twee sites hun groeipercentage komend jaar vasthouden, dan nadert
Facebook ergens in 2011 het bereik van Hyves.

Intensieve hyvers
Hoewel Hyves de hete adem van Facebook langzaamaan in de nek moet voelen,
heeft de Nederlandse vriendensite nog wel een grote troef. Nederlanders
blijven veel langer op Hyves hangen dan op Facebook, zo blijkt uit de
cijfers van Comscore.

In mei 2010 zat de gemiddelde Nederlandse hyver per maand 259 minuten op de
site. De gemiddelde Facebook-gebruiker bleef slechts 56 minuten.

Maar ook in dit opzicht lijken de vriendensites naar elkaar toe te groeien. De
tijd die gebruikers op Hyves doorbrachten groeide tussen mei 2009 en mei
2010 met 34 procent. De tijd die facebookers op hun site doorbrachten steeg
in die periode met 169 procent.

Lees ook:

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl