Facebook heeft in alle stilte de slogan op de homepage aangepast waarmee mensen worden aangemoedigd zich te registreren.
Het motto onder de kop ‘Registreren’ is veranderd van de aankondiging ‘het is gratis (en dat blijft het ook)’ naar ‘Registreren ‘je kunt dit heel snel en eenvoudig doen’. Het is voor het eerst in meer dan tien jaar dat er geen verwijzing naar gratis staat.
Door gebruik te maken van het internetarchief ‘Wayback Machine’ blijkt dat Facebook de slogan ergens tussen 6 augustus en 7 augustus heeft aangepast.
Op 6 augustus stond er in het Engels nog “It’s free and always will be”:
Op 7 augustus was het motto veranderd in “It’s quick and easy” in de Engelse versie. In de Nederlandse versie staat nu “Je kunt dit heel snel en eenvoudig doen” in plaats van ‘het is gratis (en dat blijft het ook)’.
Business Insider heeft contact opgenomen met Facebook om te vragen waarom die verandering is doorgevoerd, maar nog geen antwoord gekregen.
De enorme waarde van gebruikersdata
De nieuwe slogan is hoe dan ook een duidelijke wijziging in de bekende retoriek van Facebook. Het bedrijf heeft heel lang met veel tromgeroffel gesteld dat het gebruik gratis is vanwege het op advertenties gebaseerde verdienmodel.
Facebook ging onlangs nog prat op zijn laagdrempeligheid in zijn wedijver met die andere techreus Apple.
De onlangs aangestelde Nick Cleck, rechterhand van CEO Mark Zuckerberg, zette onlangs nog het verdienmodel van Facebook af tegen dat van bedrijven als Apple, die geld verdienen door dure technologie te verkopen aan een "exclusieve club" mensen. Terwijl Facebook net zo toegankelijk zou zijn voor studenten in Guatemala als voor veeboeren in het Midwesten van de Verenigde Staten.
Echter, na een serie privacyschandalen is steeds duidelijker geworden dat die laagdrempeligheid een prijs heeft. De persoonlijke informatie die je aan Facebook geeft op het moment dat je je registreert, heeft een waarde. Met die gegevens en je klikgedrag kan Facebook gerichte advertenties verkopen.
"Facebook is niet gratis en is dat ook nooit geweest", stelt de in digitale wetgeving gespecialiseerde advocaat José Antonio Castillo tegen Business Insider España (hij was een van de eersten die tweette over gewijzigde slogan). "De valuta van Facebook zijn en waren altijd al de gebruikersdata. Het is nooit gratis geweest, want die data zijn veel geld waard."
Waarom Facebook zonder enige aankondiging of uitleg de slogan heeft veranderd, kan volgens Castillo te maken hebben met een nieuwe richtlijn van het Europees Parlement waarin voor het eerst wordt erkend dat het uitwisselen van data een vorm van betaling is.
Hoewel de originele slogan van Facebook "It's free and it always will be" was, spraken de gebruikersvoorwaarden dat altijd al expliciet tegen. In sectie 7, clausule 11 van de Platform Policy staat: "We garanderen niet dat het platform altijd gratis zal blijven."
Dit verhaal is oorspronkelijk gepubliceerd op Business Insider España