- Facebook krijgt een grootscheepse opfrisbeurt die voorrang geeft aan klikgedrag boven interactie tussen gebruikers.
- Het is de grootste stap die Facebook tot nu toe heeft genomen in de concurrentie met video-app TikTok.
- En het is weer een stap in de richting van het einde van de traditionele opzet van sociale media.
- Lees ook: Meta test het posten van NFT’s als Facebook-bericht – maar het is onduidelijk wat het nut ervan is
Facebook wil beter kunnen concurreren met de razend populaire video-app TikTok. De veranderingen die het socialemediaplatform daarvoor doorvoert betekenen waarschijnlijk het einde van social media zoals we die kennen.
Facebook wil niet langer het startpunt zijn om in contact te komen met vrienden en bekenden. Het belangrijkste wordt een verslavende, eindeloze ‘scroll’ van berichten, die te vergelijken is met TikTok. Een algoritme voedt je met video’s, foto’s en andere berichten waar je affiniteit mee hebt. Dat betekent dat je meer kans hebt om willekeurige dierenvideo’s te zien of recepten van kook-influencers te krijgen, dan posts van die ene tante.
Meta, het moederbedrijf van Facebook, Instagram en Whatsapp, kondigde de grote veranderingen afgelopen week aan voor Facebook en Instagram: “Home” zal nu het hoofdtabblad zijn wanneer je Facebook opent. Meta noemt het nieuwe hoofdscherm van Facebook een “ontdekkingsmachine” om “nieuwe, onderhoudende content” te vinden.
Als je meer wilt zien van wat je vrienden of volgers doen, zul je naar een ander tabblad moeten gaan genaamd “Feeds”. Maar dat zal niet het standaard startscherm zijn.
De veranderingen die Meta doorvoert zijn gebaseerd op algoritmen, waarbij een hoge consumptie van berichten belangrijker wordt dan interactie met andere gebruikers. Ze weerspiegelen een tijd waarin zowel tech- als entertainmentbedrijven strijden om de aandacht van de consument, of dat nu op socialemediaplatforms of streamingdiensten is.
Het is een radicale ommekeer ten opzichte van wat Facebook oorspronkelijk wilde bereiken: gebruikers verbinden met vrienden en familie in een online sociale omgeving.
Je kunt de evaluatie van Facebook als volgt samenvatten:
- Toen Facebook in 2006 voor het eerst een nieuwsfeed lanceerde, was dat een overzichtelijke pagina met de status van vrienden.
- In de loop der tijd is de feed van Facebook veranderd. In 2009 begon een algoritme te dicteren wat gebruikers als eerste in de feed zagen en het gaf prioriteit aan levensupdates van connecties van gebruikers.
- In 2018 introduceerde Facebook een update die "voorrang zou geven aan berichten die gesprekken en zinvolle interacties tussen mensen aanwakkeren."
Maar deze nieuwste update is de grootste stap tot nu toe. Het ontwerp van Facebook komt hierdoor dichter bij TikTok in de buurt, dat tijdens de coronapandemie in een indrukwekkend tempo groeide.
TikTok had iets meer dan 500 miljoen wereldwijde actieve gebruikers tegen het einde van 2019; in september 2021 zei TikTok dat het er meer dan 1 miljard had. Voor wat het waard is, Facebook had 2,9 miljard maandelijkse actieve gebruikers in maart van dit jaar, maar het bestaat al bijna twee decennia.
Socialmediaplatforms die fungeren als plaatsen om "betekenisvolle" connecties met anderen te maken lijken hun beste tijd te hebben gehad. Facebook wil, net als TikTok, alleen maar vermaak bieden en je zolang mogelijk op de app houden. Mensen die je kent worden daarbij minder relevant.