Facebook, Twitter, YouTube, Google en Microsoft hebben een gedragscode ondertekend om haatzaaiende boodschappen op internet tegen te gaan. De sociale-mediabedrijven beloven strenger op te treden tegen extremistische uitingen op hun fora.
Illegale haatdragende content en oproepen tot geweld moeten hierdoor binnen 24 uur van internet kunnen worden verwijderd.
De internetbedrijven en de Europese Commissie hebben hier afspraken over gemaakt. Andere socialemediabedrijven en onlineplatforms hebben zich aangesloten bij de gedragscode.
Essentieel is dat de EU-lidstaten Europese regelgeving tegen racisme en vreemdelingenhaat omzetten in wetgeving en die ook handhaven, aldus Brussel.
Strenger beleid tegen haatboodschappen
De partijen zijn het erover eens dat haatboodschappen een negatieve invloed hebben. ,,Sociale media worden helaas gebruikt door terroristische groepen om jongeren te radicaliseren en door racisten om geweld en haat te verspreiden’’, aldus EU-commissaris Vĕra Jourová (Justitie). ,,Dit akkoord is een belangrijke stap voorwaarts om zeker te stellen dat internet een plek blijft voor vrije en democratische expressie.”
De organisaties voor digitale burgerrechten EDRI en Acces Now hebben scherpe kritiek op de overeenkomst. Zij vinden dat maatschappelijke organisaties er veel te weinig bij zijn betrokken. De gedragscode zou het ,,handjevol'' betrokken bedrijven te veel macht geven en daarmee de wet op het tweede plan stellen.
Daarnaast zijn er ,,ernstige risico's'' dat de vrijheid van meningsuiting wordt ondermijnd omdat controversiële content offline zou worden gehaald. De organisaties stellen dat het akkoord waarschijnlijk in strijd is met de grondrechten, omdat de inperking daarvan alleen via de wet mag worden geregeld.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl