Als je zoekt via de blauwe balk boven aan Facebook krijg je bij sommige
zoekwoorden voortaan gesponsorde resultaten te zien. Typ bijvoorbeeld
‘games’ in en het eerste resultaat is het spelletje ‘BINGO Blitz’ onder het
kopje ‘Sponsored’.
Bedrijven kunnen bepaalde zoekwoorden kopen. Als een bezoeker op een
gesponsord zoekresultaat klikt, blijft hij wel binnen Facebook. Hij wordt
dan doorgeleid naar bijvoorbeeld de Facebook-pagina van het adverterende
bedrijf, niet naar een externe website.
Google Adwords
De nieuwe advertentiemogelijkheid doet denken aan de manier waarop Google en
Yahoo geld verdienen. Beide bedrijven plaatsen relevante advertenties bij
zoekresultaten.
Dat Facebook ook hiermee komt is geen verrassing. Net als Google verdient het
sociale netwerk zijn geld met het tonen van advertenties. Beide bedrijven
willen gericht advertenties verkopen op basis van informatie van hun
gebruikers. Google doet dat door te kijken waarnaar mensen zoeken en stelt
zo een profiel samen. Facebook heeft voornamelijk sociale data: wie iemands
vrienden zijn en wat voor pagina’s iemand ‘leuk’ vindt.
In de strijd om de advertentie-euro’s zijn bij techconcerns op zoek naar meer
signalen van gebruikers om gerichter te kunnen adverteren. Google voegde
daarom meer sociale data toe met de lancering van het sociale netwerk
Google+ in juni vorig jaar. Facebook kopieert nu Google’s strategie door hun
eigen zoekresultaten te vermarkten.
Koersdaling
Facebook is naarstig op zoek naar meer manieren om geld te verdienen. De groei
en winstmarges van Facebook zakken af. Beleggers zetten vraagtekens bij de
mogelijkheden van Facebook om daadwerkelijk geld te verdienen aan zijn
enorme schare gebruikers. Die nadert wereldwijd de grens van 1 miljard. Ook
het ontbreken van een duidelijke mobiele strategie baart beleggers zorgen.
Het aandeel van Facebook zakte
vorige week opnieuw onder de 20 dollar. In mei ging het sociale netwerk nog
naar de beurs voor 38 dollar per aandeel. Topman Mark Zuckerberg noemde
de koersdaling eerder deze maand 'pijnlijk'.
Lees ook:
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl