Dat schrijft The
Financial Times vrijdag. Het gaat voorlopig nog om een zeer beperkt
assortiment dat het sociale netwerk samen met partner koffieketen Starbucks
gaat leveren.
Bij de start van de service gaat het onder andere om Starbuck-tegoedbonnen en
cupcakes, maar er zijn plannen om het assortiment uit te breiden met
knuffels, chocolaatjes en sokken.
Karma
Facebook nam
in mei op de eerste dag na de beursgang de cadeaudienst Karma over. Dat
vormt waarschijnlijk de basis voor de nieuwe cadeauservice die het sociale
netwerk vrijdag onthulde.
Wat de nieuwe service kansrijk maakt, is het feit dat Facebook beschikt over
gegevens over verjaardagen zodat ze op precies het juiste moment de
mogelijkheid om cadeau’s te sturen onder de aandacht kunnen brengen.
Geen adresgegevens
Het grote probleem is dat Facebook op dit moment niet over adresgegevens
beschikt. Om dat probleem op te lossen zal op het moment dat iemand een
cadeau naar een Facebookvriend stuurt aan die vriend worden gevraagd zijn
adres op te geven.
De nieuwe dienst is de eerste stap van Facebook in de fysieke wereld. Tot nu
toe komt de omzet uit advertenties en online games.
Give.it
De stap van Facebook is geen goed nieuws voor het Nederlandse bedrijf Give.it,
dat een Facebook-app heeft waarmee gebruikers ook cadeaus aan hun vrienden
kunnen sturen.
De Nederlandse startup had twee financieringsrondes achter de rug en
veranderde in augustus hun naam van Kudoo in Give.it om zich op
internationale groei te richten. In Nederland heeft de service enkele
tienduizenden gebruikers.
Lees ook:
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl