Facebook is zeer dominant op het gebied van sociale media. Hoe dominant, dat laat het nieuwe onderzoek van Multiscope goed zien. Nederlanders besteden gemiddeld 76 procent van hun tijd op sociale media in apps van Facebook.
Multiscope vroeg aan 3.600 personen welke sociale media ze gebruiken en hoelang. Het sociale netwerk Facebook en chatapp WhatsApp slokken de meeste tijd op, met elk 32 procent. WhatsApp werd in 2014 overgenomen door het bedrijf van Mark Zuckerberg voor maar liefst 19 miljard dollar.
Op plek drie komt Instagram, dat sinds 2012 ook van Facebook is. Facebook Messenger is nog eens goed voor 4 procent.
Opvallend is dat Instagram steeds meer de parel van Facebook is. Nederlanders gebruiken de foto- en video-app 2 minuten langer per dag dan in 2017, toen Multiscope hetzelfde onderzoek ook uitvoerde. Bij Facebook en WhatsApp is het dagelijks gebruik juist gedaald, met respectievelijk 5 en 4 minuten.
Dat wijst volgens Multiscope op een bredere trend: Nederlanders zijn iets minder frequent te vinden op sociale media. Brachten we in 2017 gemiddeld nog 79 minuten per dag door op sociale media, inmiddels is dat met 4 minuten gedaald.
En er zijn signalen dat dit verder af zal nemen in de toekomst. Multiscope vroeg ook aan mensen of ze het komende jaar een sociaal medium vaker of minder vaak gaan gebruiken. Bij Facebook, Facebook Messenger, Snapchat, Skype en Twitter leverde dat een negatieve uitkomst op.
De uitzonderingen zijn WhatsApp en Instagram. Dat zijn qua groei de pijlers waar Facebook het van moet hebben.