Facebook verdient geld door advertenties te tonen aan zijn leden. Om te weten wat jij leuk vindt, houdt het sociale netwerk jouw voorkeuren bij. Nu kun je zien wat Facebook van jou weet – of denkt te weten.
Facebook heeft vrijdag nieuwe instellingen uitgerold. Daarmee kunnen gebruikers bekijken wat voor advertenties zij te zien krijgen en op welke interesses dat is gebaseerd.
“We laten je advertenties zien op basis van dingen waarvan wij denken dat jij ze belangrijk vindt. Je voorkeuren zijn gebaseerd op informatie uit je profiel en op acties die je binnen en buiten Facebook uitvoert”, zo staat te lezen op de socialenetwerksite.
Met acties bedoelt Facebook onder meer zijn pagina’s die je leuk vindt en waarbij je betrokken bent, advertenties waarop je klikt en apps en websites die je gebruikt.
Uit het overzicht blijkt dat Facebook het advertentieprofiel van leden indeelt in verschillende categorieën, zoals ‘Eten en drinken’, ‘Sport en outdoor’, ‘Opleiding’ en ‘Personen’. Je kunt zelf ook voorkeuren toevoegen of verwijderen om advertenties te zien die jij relevant vindt.
Wil je helemaal geen gepersonaliseerde advertenties van Facebook ontvangen? Dat kan. Op deze pagina kun je je daarvoor afmelden als je een account bent.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl