Beleggers kijken er al maanden reikhalzend naar uit: de beursgang van
Facebook. Deze week is het zover.
Afgeopen week werd bekend dat de uitgiftekoers van het aandeel Facebook tussen
de 28 dollar en 35 dollar zal liggen. Dit betekent dat Facebook een
beurswaarde van een slordige 100 miljard dollar kan gaan vertegenwoordigen.
Bij een winst van nog geen één miljard dollar over de 12 maanden tot 31
maart betekent dit dat beleggers bereid zijn om bijna 100 keer de winst te
betalen voor Facebook.
Hebben we hier te maken met een krankzinnige beurshype? Is Facebook een World
Online in-de-dop?
Beursgang Facebook
Laten we een vergelijking maken tussen de op handen zijnde beursgang of IPO
(initial public offering; beursgang) van Facebook en de beursgang van die
andere internetgigant: Google.
In 2004 ging ’s werelds meest succesvolle zoekmachine naar de beurs. Net als
zoals nu het geval is met Facebook, waren beleggers toen bereid om vele
malen de winst te betalen voor het aandeel Google. In de beleggingswereld
wordt hierbij de zogenoemde ‘koers-winstverhouding’ gebruikt om zaken
inzichtelijk te maken. De koers-winstverhouding wordt berekend door de koers
van een aandeel te delen door de winst per aandeel.
Toen Google in 2004 naar de beurs ging, bedroeg de winst per aandeel van de
zoekmachine 2,07 dollar (zo bleek na het vierde kwartaal van dat jaar). De
uitgiftekoers van het aandeel Google was 85 dollar. Ofwel: de
koers-winstverhouding lag boven de 40 (85/2,07).
Tegenwoordig is het aandeel Google - op basis van de koers-winstverhouding -
veel goedkoper. En dat terwijl de aandelenkoers sinds de beursgang een
duizelingwekkende opmars heeft doorgemaakt. Op het moment van schrijven
noteert het aandeel Google 609 dollar. De verwachte winst per aandeel over
2012 bedraagt 32,98. dollar Ofwel, de koers-winstverhouding van Google ligt
momenteel rond de 14 (609/32,98). De crux zit hem natuurlijk in de winst per
aandeel: Google is door de jaren heen veel meer winst gaan maken.
Maakt Facebook verwachtingen waar?
En daarmee komen we bij de centrale vraag: zal Facebook er de komende jaren in
slagen om (veel) winstgevender te worden? Dat een aandeel een hoge
koers-winstverhouding heeft ten tijde van de beursgang, is niet per se een
probleem.
Sommige marktcommentaren suggereren dat wél: zo noemde een columnist van
Forbes het aandeel Facebook bij voorbaat al ‘overgewaardeerd’. Hij vergeleek
de koers-winstverhouding van Facebook met de huidige koers-winstverhouding
van Google. Maar hij vergat daarbij te vertellen dat het aandeel Google rond
de beursgang óók een veel hogere koers-winstverhouding had.
Google heeft de (hoge) verwachtingen waar weten te maken; we hebben het hier
over een van de meest succesvolle bedrijven ter wereld. Beleggers van het
eerste uur hebben daar de vruchten van kunnen plukken: een ritje van 85
dollar naar ruim 600 dollar in acht jaar tijd. Of Facebook voor beleggers
een vergelijkbaar succesverhaal in petto heeft, moeten blijken.
Lees ook:
Allard Gunnink is als redacteur en columnist betrokken bij CoBeleggen,
een initiatief van de Beleggers Coöperatie. Deze column is niet bedoeld als
beleggingsadvies. De auteur kan posities hebben in (beleggingsinstrumenten
op) onderliggende waarden die hij beschrijft.
Meer columns
van Allard Gunnink
Volg de markten op Z24 Beurs
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl