- Meta is de nieuwe naam van het moederbedrijf van Facebook, Instagram en WhatsApp.
- Meta verwijst naar de zogenoemde metaverse die het bedrijf wil bouwen, een wereld in virtual reality waar sociale media, spellen en webwinkels samenkomen.
- Experts noemen de naamswijziging een ‘geniale marketingbeslissing’.
Het moederbedrijf van Facebook verandert zijn naam in Meta. Tot nu heette het concern achter het sociale netwerk ook gewoon Facebook. Maar volgens topman Mark Zuckerberg sluit de nieuwe naam beter aan op de toekomst die hij met het Amerikaanse concern voor ogen heeft. De socialemedia-app blijft wel gewoon Facebook heten.
Meta verwijst naar de zogenoemde ‘metaverse’ die het bedrijf wil bouwen. Die metaverse is een wereld in virtual reality waar sociale media, spellen en webwinkels samenkomen zodat gebruikers die wereld niet meer hoeven te verlaten. Het concern is ook eigenaar van Instagram, WhatsApp en Oculus.
“Van nu af aan zal het ‘metaverse first’ zijn en niet ‘Facebook first'”, zei topman Mark Zuckerberg tijdens het Oculus Connect Event van zijn bedrijf. “In de loop van de tijd heb je Facebook niet meer nodig om gebruik te maken van onze andere diensten.”
Zuckerberg wil dat er “een onderscheid komt tussen de apps die we nu hebben en de toekomst waar we aan bouwen.”
Eerder voerde Google al een vergelijkbare naamsverandering door. Het moederbedrijf van de bekende zoekmachine Google gaat sinds een aantal jaar door het leven als Alphabet. Daaronder vallen naast Google Search en Google Cloud onder meer Android en YouTube.
Facebook opnieuw in zwaar weer
Facebook heeft een aantal zware weken achter de rug nadat uit gelekte documenten veel duidelijk werd over de omstreden handelswijze van het bedrijf.
Hoewel experts tegen Insider zeggen dat de nadruk op de 'metaverse' "een geniale marketingbeslissing" is, betekent dat niet dat Facebook daarmee onder de kritiek uitkomt. En een naamsverandering alleen is zeker niet voldoende.
"Het bedrijf probeert het publieke debat niet over zijn huidige problemen te laten gaan, maar over de metaverse en dat is opwindend en futuristisch", zegt merkenstrateeg Anne Olderog van adviesbureau Vivaldi tegen Insider. "En echt helemaal niemand begrijpt de metaverse en dat is ook een briljante stap."
Ze zegt dat ook de naamsverandering "opwindend" is en "momentum creëert", maar dat het publiek daar "in deze fase wel doorheen kan kijken."