Je hebt Facebook, het sociale netwerk met wereldwijd miljarden gebruikers, en je Facebook, het moederbedrijf van van verschillende tech- en sociale mediabedrijven.
Het moederbedrijf Facebook bezit Instagram, WhatsApp, Oculus en, jawel, een sociale mediadienst die ook naar de naam Facebook luistert.
Verwarrend? Je bent niet de enige die dat vindt. En het bedrijf Facebook maakt zich zorgen over die verwarring. Tijd dus voor een nieuw logo, en dat werd maandag gepresenteerd. Dit is ‘m:
Facebooks marketingdirecteur Antonio Lucio schreef bij de onthulling van het nieuwe logo in een bedrijfsblog dat hij hoopt er meer duidelijkheid mee te scheppen over de producten van Facebook.
"We introduceren een nieuw logo waarmee we het moederbedrijf Facebook beter onderscheiden van de Facebook-app die zijn eigen branding behoudt." Hij voegde daaraan toe dat "mensen horen te weten welke bedrijven achter de apps zitten die ze gebruiken".
Kortom: het hierboven getoonde logo is uitsluitend bedoeld voor het moederbedrijf van Facebook, WhatsApp en Instagram. Het is niet het nieuwe logo voor het sociale medium Facebook.
Het nieuwe logo zal te zien zijn in de apps Instagram en WhatsApp om te verduidelijken wie de apps bezit en produceert. Zo ziet dat eruit in de app van Instagram:
En zo zal het eruitzien in WhatsApp:
Naar verwachting zal het nieuwe logo de komende weken worden uitgerold naar de verschillende Facebook-producten.
Het nieuwe logo is niet de eerste stap richting meer transparantie. Facebook verwijst al vanaf begin dit jaar explicieter naar het eigenaarschap van diensten zoals Instagram en WhatsApp.