ANALYSE – Massa is kassa in de wereld van online verkopen. Dus is het logisch dat grote en kleinere merken kiezen voor dominante sociale platforms om zich te profileren.
Met Facebook Messenger en WhatsApp kunnen merken met het gros van hun screenagers en millennials communiceren. Steeds vaker gebeurt dat op een gepersonaliseerde basis: slimme marketeers verzilveren de uiterst waardevolle consumentendata die chatbots genereren.
Merken die écht hun e-commerce inkomsten willen verveelvoudigen, kijken naar bedrijven als KakaoTalk, LINE en vooral naar de benchmark: het Chinese WeChat. Dit multifunctionele platform biedt merken uit Azië veel meer mogelijkheden dan WhatsApp de merken uit de Verenigde Staten en Europa biedt.
Waar WhatsApp dient als communicatieplatform, biedt WeChat merken ook commerciële diensten op het gebied van vrijetijdsbesteding, e-commerce, media, games en entertainment. Dat is extra omzet voor merken en een additioneel verdienmodel voor WeChat.
WeChat helpt merken om direct commercieel actief te zijn op sociale media en zet hiermee Facebook Messenger en WhatsApp voor joker.
En 1,4 miljard mobiele shoppers de toegang tot commercie ontzeggen, is een strategische mispeer van jewelste, waarmee Facebook niet alleen zichzelf, maar ook grote merken enorm tekort doet. Facebook laat hiermee jaarlijks miljarden dollars omzet liggen.
Ter vergelijking: de consument gaf in 2016 ruim 10 miljard dollar uit in Apple’s App Store. Hoog tijd dus dat Facebook verder kijkt dan inkomsten uit advertenties en zijn platforms een flinke upgrade geeft.
Lees hier de volledige analyse van Igor Beuker: Hoe bedrijven de aandacht van millennials moeten vangen, als ze online willen overleven
Igor Beuker is een energieke, professionele communicator met een bewezen trackrecord als keynote speaker en gastheer: een bekroonde marketingstrateeg voor wereldwijde merken zoals Nike, Amazon, L'Oréal en Unilever. Als trendwatcher, serial entrepreneur en angel investor weet Beuker als geen ander wat ondernemers drijft en bezighoudt.
LEES OOK: Waarom knappe mensen moeilijker aan de slag komen met een simpel baantje