Google en Facebook hebben samen twee derde van de mobiele advertentiemarkt in handen. Maar het marktaandeel van Facebook groeit ten koste van Google.

Mobiel adverteren is aan een opmars bezig. Vorig jaar verdubbelden de wereldwijde inkomsten uit reclames op mobiele apparaten tot bijna 18 miljard dollar, schat marktonderzoeker eMarketer.

En die trend zet nog even door. Voor dit jaar verwacht eMarketer dat de totale markt goed is voor 31,45 miljard dollar aan omzet, een groei van zo’n 75 procent.

Google is al jaren de dominante speler in online advertenties, ook op mobiel. Vorig jaar verdiende de zoekgigant 8,9 miljard dollar aan mobiele reclame, 23 procent van de totale omzet van het bedrijf.

Facebook is een goede tweede, met 3,1 miljard dollar aan mobiele inkomsten. Samen hebben beide bedrijven in twee jaar tijd driekwart van deze jonge, snelgroeiende markt geclaimd.

De onderlinge verhoudingen zijn echter aan het verschuiven. Vorig jaar zakte het marktaandeel van Google voor het eerst onder 50 procent. Voor dit jaar voorziet eMarketer een verdere daling.

Hoofdschuldige is Facebook, dat in anderhalf jaar tijd zijn verdienmodel op de kop zette en de omzet uit mobiele advertenties bijna verviervoudigde. Het bedrijf van oprichter Mark Zuckerberg pakte 17,5 procent van de mobiele advertentiemarkt in 2013. Het marktaandeel stijgt dit jaar naar verwachting door naar 21,7 procent.

De kruimels zijn voor kleinere bedrijven als internetradiodienst Pandora (2,1 procent), YP (2,1 procent) en Millennial Media (0,8 procent).

De grootste 'kruimeldief' is er eentje met ambitie: Twitter is goed voor 2,4 procent van de wereldwijde mobiele opbrengsten en ging afgelopen najaar naar de beurs. Het bedrijf staat onder druk om de advertentie-omzet snel op te krikken.

Op mobiel vlak lukt dat, denk eMarketer. Het onderzoeksbureau voorspelt een verdubbeling van Twitters mobiele inkomsten voor 2014. Mooie cijfers, maar daarmee pakt het slechts 0,2 procent meer van de markt die aan het exploderen is. Dat bewijst nog maar eens dat Twitter nog lang geen Facebook is.

Lees ook

Twitter's problemen in 6 grafieken

9 cijfers over sociale media in Nederland

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl