Voor Roger Nefkens (32) is het jaar 2015 een keerpunt.
Op vakantie in Indonesië valt hem op hoeveel plastic afval er op de stranden ligt. Tasjes, flesjes en ook tandenborstels. Hij ziet met eigen ogen hoe erg het probleem is en verdiept zich in de kwestie.
Hij stuit op tandenborstels van bamboe en besluit die te verkopen via een webwinkel. Nefkens: “Om mensen er bewust van te maken hoeveel plastic we gebruiken en dat er alternatieven zijn.”
Inmiddels verzendt hij via zijn bedrijf The Bamboo Brush Society enkele duizenden bamboetandenborstels per maand, die los 4,50 euro kosten. Dat mede dankzij de ruim 2.600 likes op Facebook en meer dan 4.400 volgers op Instagram die hij heeft verzameld.
En Nefkens is niet de enige ondernemer wiens bedrijf groeit dankzij sociale media. Ook cadeaushop Wiezewasjes, taartenwinkel SweetyCakeShop en sokkenverkoper Stox zetten Facebook en Instagram in om meer omzet te behalen.
Zij en tien andere mkb-bedrijven zijn uitgenodigd voor het eerste Ondernemersforum van Facebook in Nederland op 11 juni. Met deze tweejaarlijkse bijeenkomst wil de socialemediagigant mkb’ers met elkaar in contact brengen en feedback verzamelen om de producten te verbeteren.
Mkb-bedrijven benutten sociale media nauwelijks
Ruim 10 miljoen Nederlanders kijken minstens een keer per maand op Facebook. En ook Instagram, dat eigendom is van Facebook, is met meer dan 4 miljoen gebruikers per maand een van de grotere socialemediaplatformen.
Toch zijn veel ondernemers niet of nauwelijks aanwezig op sociale media, blijkt uit een onderzoek dat de Kamer van Koophandel vorig jaar deed samen met de Universiteit Utrecht (pdf).
Van de 1.879 ondervraagde mkb’ers en zzp’ers is ruim vier op de tien inactief op Facebook, Instagram of andere platformen. Gemiddeld plaatsen ze niet meer dan vijf berichten per maand.
“Veel ondernemers gaan het onderwerp uit de weg. Als je het woord ‘digitaal’ noemt, raken ze spontaan in paniek”, zegt Matthieu Laporte, die al ruim drie jaar bij Facebook werkt als directeur midden- en kleinbedrijf voor de Benelux en Frankrijk. Hij is in Nederland voor de lancering van het Ondernemersforum.
Dat veel mkb'ers geen digitale strategie hebben, blijkt ook uit de MKB Online Monitor 2017. "De Nederlandse consument is sterk online georiënteerd, maar het mkb speelt daar slechts in beperkte mate op in", aldus het rapport.
Laporte denkt dat Facebook een rol kan spelen om mkb-bedrijven verder te helpen. “We moeten ze duidelijk maken dat als je een smartphone kunt gebruiken, je ook een Facebookpagina kunt beheren”, aldus de 41-jarige Fransman. "Bij de tweede generatie ondernemers, de zonen en dochters van, zie je ook dat ze veel meer met sociale media bezig zijn."
Gebrek aan tijd is grootste obstakel
De grootste belemmering die ondernemers noemen is gebrek aan tijd. Zo ook Anoek van Asten, die sinds 2013 het cateringbedrijf Geweun lekker runt.
“Er gaat uiteindelijk heel veel tijd zitten in social media en die tijd besteed ik liever aan het maken van eten”, zegt ze in het KvK-rapport uit 2017. “Het is daarom bewust dat we qua social media weinig doen.”
Laporte erkent dat het opbouwen van een online community rond je bedrijf een poos duurt. “Maar het gaat om wat je er uiteindelijk voor terugkrijgt.” Als je geen digitale strategie hebt, kan dat op de lange termijn een probleem voor jouw bedrijf zijn, aldus de Facebook-directeur. "Want jouw concurrenten zijn er wel mee bezig en bouwen zo een voorsprong op."
Ook Nefkens van The Bamboo Brush Society is veel tijd kwijt aan het beheren van zijn pagina’s op Facebook en Instagram. Hij plaatst meerdere berichten per week. “Je moet iets toevoegen aan iemands dagelijkse leven. Dat kan een mooie foto zijn, maar ook een tip over een nieuwe zonnebrandolie.”
Nu hij meer adverteert, merkt Nefkens dat het aantal reacties toeneemt. Mensen stellen bijvoorbeeld vragen over waar de bamboe vandaan komt en of het duurzaam is. “Daar moet je wel op reageren, dus dat vergt veel tijd. Ik prik daar dagelijks een aantal momenten voor.”
Zo’n strakke planning is pure noodzaak, want met sociale media kun je zo de hele dag zoet zijn. Nefkens: “Facebook en Instagram zijn zo ingericht dat je er meer tijd gaat spenderen. Voor je het weet, zit je weer kattenfilmpjes te bekijken.”
Laporte: sociale media werkt voor alle branches
Een ander vaak gehoord argument van ondernemers is dat sociale media niet aansluiten op de klanten en producten van hun bedrijf, zo blijkt uit het KvK-rapport.
Laporte denkt daar anders over. “Het werkt voor bijna elk type bedrijf”, zegt hij. “Voor elke branche is wel een publiek te vinden op Facebook.”
Hij noemt het voorbeeld van slager Cyril Boulet uit het Franse Bretagne, die video’s op zijn Facebook-pagina plaatst met tips over hoe je vlees moet snijden. Ook neemt hij bestellingen op via Messenger, tot wel elf uur ‘s avonds.
“Hij heeft zijn omzet verdubbeld en krijgt bestellingen uit heel Frankrijk”, aldus Laporte. “En dat terwijl je van een slagerij niet direct zou zeggen dat dat kan werken op Facebook.”
Ook de Italiaanse tractormaker Argo zet Facebook op een slimme manier in om de verkopen aan te jagen. Laporte: “En hun klanten zijn boeren. Erg specifiek en erg b2b.”
Vertel je eigen verhaal
Volgens Laporte kun je niet vroeg genoeg beginnen met het opzetten van een Instagram-account of Facebook-pagina, zelfs al is je bedrijfsidee nog niet volledig uitgewerkt.
“Deel de dingen die je meemaakt als je een eigen onderneming begint. Zo ontmoet je andere mensen en ondernemers die jou weer verder kunnen helpen”, aldus de Fransman.
Hij raadt aan om goed na te denken over welk verhaal je wilt vertellen en de toon die je aanslaat. Laporte: “Of je nu grappig of serieus bent, wees niet bang om jouw reis te delen en jezelf te zijn.”
Nefkens had het in ieder geval niet zonder sociale media gekund. Hij plukt nu de vruchten van de community die hij in twee jaar heeft opgebouwd. “Ik heb echte fans die zelf een bericht op sociale media plaatsen als ze bijvoorbeeld een pakket ontvangen”, geeft hij aan.
En die fans brengen weer nieuwe klanten aan. “De community groeit organisch steeds sneller. En daar komt direct weer sales uit.”