Socialenetwerksites zijn groot als maatschappelijk fenomeen en prikkelen de fantasie van beleggers. Maar plaats Facebook tussen enkele grote en middelgrote bedrijven op de Amsterdamse beurs en het plaatje ziet er heel anders uit.
Meer dan een miljard mensen doen maandelijks iets met hun Facebook-account. Op de beurs is Facebook zo’n 120 miljard dollar waard. Topman Mark Zuckerberg mag zich multimiljardair noemen.
Het maatschappelijke rumoer rond de grootste socialenetwerksite ter wereld, en iets kleinere goden als Twitter, is enorm. Maar de advertentiemarkten waar deze toppers hun inkomsten vandaan halen, laten zich minder makkelijk in superlatieven beschrijven.
Wat Facebook aan gebruiker verdient
Als absolute nummer één zette Facebook in de eerste negen maanden van dit jaar 5,3 miljard dollar om, wat neerkomt op zo’n 3,9 miljard euro. Op de 1,19 miljard maandelijkse actieve gebruikers is dat 2,68 euro aan inkomsten per gebruiker, gemeten over driekwart van het jaar.
Hoewel Facebook nog hard groeit – de omzet lag in het derde kwartaal bijvoorbeeld 60 procent boven het niveau in het derde kwartaal van 2012 – zijn de absolute bedragen die te verdienen vallen voor socialenetwerksites nog niet erg indrukwekkend, vergeleken met veel andere branches.
Om daar enig gevoel voor te krijgen is de omzet van Facebook hieronder afgezet tegen die van 15 bedrijven op de Amsterdamse beurs uit verschillende branches. Om de verhoudingen een beetje in balans te houden, is energiegigant Shell - één van de drie grootste westerse olie- en gasconcerns - even apart genomen.
Qua omzet is Facebook een dwerg vergeleken met Shell , dat pakweg 65 keer zo groot is. Gelet op het groeipotentieel dat aan Facebook wordt toegekend, zijn beleggers echter bereid relatief veel voor het aandeel Facebook te betalen, vergeleken met Shell. Want op de beurs is Shell maar iets meer dan twee keer zo groot als Facebook.
Facebook, zoiets als Nutreco
Maar waar komt Facebook terecht als je het bedrijf tussen Nederlandse beursfondsen plaatst die iets minder reusachtig zijn dan Shell?
In het grafiekje hieronder is de omzet van Facebook over de eerste negen maanden van dit jaar op één gezet, als vergelijkingsbasis met Amsterdamse beursbedrijven. Wat blijkt? Facebook boekt pakweg evenveel omzet als vis- en diervoederproducent Nutreco. Over een jaar zal dat ongetwijfeld anders zijn, maar toch.
Bedrijven als ASML en TomTom zijn een fractie kleiner, en bijvoorbeeld kabelaar Ziggo is in omzet een vijfde van Facebook. Maar tal van AEX-bedrijven zijn een stuk groter: Randstad, Philips, Heineken enzovoorts.
Beursreus
Neem je de beurswaarde van bedrijven erbij dan slaat het beeld weer geheel om. Alleen Shell is groter dan Facebook, maar verder geeft Facebook AEX-bedrijven het nakijken. Op de beurs past bijvoorbeeld levensmiddelengigant Unilever bijna twee keer in Facebook.
Hamvraag blijft uiteraard waar de grenzen van de groei liggen, voor bedrijven als Facebook.
Wellicht kunnen de advertentie-inkomsten van de socialenetwerksite nog een reeks van jaren hard groeien. Maar ook dan wordt het lastig om bijvoorbeeld tot 50 miljard euro omzet te komen, Een zeep- en soepbedrijf zoals Unilever oogt saaier, maar levert wel jaar-in-jaar-uit tientallen miljarden aan stabiele omzet op.
Lees ook
Deze grafiek laat zien dat Facebook een mobiel bedrijf is
Van Amazon tot Microsoft: groeiers vs kastoppers
Facebook groeit en groeit, maar twee dingen zijn zorgwekkend
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl