“Vergeet Facebook niet. Het is springlevend!” Die boodschap wil de baas van het socialmediaplatform graag overbrengen aan ‘content creators’, die wellicht meer bezig zijn met geld verdienen door te posten op Instagram of TikTok.

In een interview met Insider vertelt Tom Alison, de baas van Facebook bij Meta, dat het platform de mijlpaal van 2 miljard actieve gebruikers per dag heeft geslecht.

Die gebruikers zijn het publiek waar zogenoemde ‘content creators’, zelfstandigen die geld verdienen met social media, hun voordeel mee kunnen doen. Het publiek van Facebook betreft niet alleen “familie en vrienden”, benadrukt Alison.

“We willen dat Meta in brede zin van waarde is voor content creators”, aldus Alison. “Creators die zich misschien in eerste instantie richten op Instagram, moeten makkelijk in staat zijn om hun content op Facebook te delen en daarmee hun bereik te vergroten.”

Alison wijst op de verschillende formats van Facebook om content te plaatsen, zoals tekst, foto's, korte en langere video's, en livestreaming. Hij vindt dat Facebook hiermee onderscheidende kenmerken heeft in vergelijking met Instagram, TikTok en YouTube.

Facebook biedt creators de mogelijkheid om geld te verdienen met advertentie-inkomsten uit Reels (korte video's), langere video's, betaalde abonnementen, tips van fans en bonusprogramma's op basis van statistieken rond de betrokkenheid van gebruikers.

Het vergroten van de mogelijkheden om bijdragen van content creators een breder bereik te geven behoort tot de belangrijke aandachtspunten van Alison in 2023.

Dit zijn 4 prioriteiten voor Facebook in 2023

1. Facebook wil de tools om geld te verdienen met korte video's opschalen

Alle belangrijk socialmediaplatforms - Facebook, TikTok, YouTube, enzovoorts - zijn bezig met het koppelen van advertentie-inkomsten aan korte video's.

Voor langere video's bestaan er al tal van verdienmodellen voor het delen van advertentie-inkomsten met content creators, bijvoorbeeld via het YouTube Partner Program of de instream ad service van Facebook. De vraag is hoe dit model toegepast kan worden op korte video's, zoals Reels.

"Iedereen is nog bezig om te bekijken hoe dit kan werken", geeft Alison aan. Facebook heeft afgelopen jaar proeven gedaan met advertenties op Reels. Aan geselecteerde content creators werd 55 procent van de opbrengsten van die advertenties uitbetaald. Vaak ging het om advertenties in de vorm van banners of stickers.

Meta is redelijk tevreden met de resultaten tot nog toe, geeft Alison aan. "De grote vraag is: kunnen we dit opschalen?"

"Het is nog een beetje vroeg", geeft Alison aan. Facebook kijkt nog naar de juiste afstemming tussen inkomsten waarbij gebruikers direct betalen voor abonnementen en het opschalen van advertentiemodellen voor videocontent.

Meta heeft voorheen aangegeven dat het tot 2024 geen commissie zal vragen voor inkomsten uit abonneemodellen van content creators.

2. Artificial intelligence inzetten voor aanbevelingen van content

Alison geeft aan dat Facebook veel meer gaat doen met aanbevelingen in feeds op basis van kunstmatige intelligentie.

"We proberen mensen in contact te brengen met andere mensen die ze kennen, mensen die ze willen leren kennen en mensen die ze zouden moeten kennen", aldus Alison.

3. Messaging komt terug op Facebook voor het delen van content en directe communicatie

"We gaan de functionaliteit van 'messaging' meer integreren in Facebook", aldus Alison.

Het sturen van 1-op-1-berichten is bij Meta in brede zin een belangrijk aandachtspunt, onder meer bij Instagram. Dat platform lanceerde afgelopen maand een nieuwe tool onder de naam 'Channels'.

Direct messaging wordt ook gezien als een belangrijk kanaal voor het delen van content en het ontdekken van nieuwe content. Alison wijst erop dat mensen Reels van Facebook delen via 1-op-1-berichten op Instagram. Dat moet via de Facebook app ook eenvoudiger worden. 

4. Facebook mikt op jongvolwassenen tussen de 18 en 29

Concurrent TikTok is razend succesvol bij de jongste generaties. Facebook legt de focus niet op tieners, maar kijkt naar het oudere deel van Generatie Z, aldus Alison. "We richten ons echt op jongvolwassenen in de leeftijd tussen 18 en 29."

LEES OOK: Deze Nederlandse bedrijven scoren het sterkst op Instagram en TikTok: Efteling aan kop