Het barst op Facebook van de clickbait-koppen. Dankzij een nieuwe aanpak zijn deze straks verleden tijd, zegt Facebook.

Clickbait-koppen misleiden mensen en zijn puur en alleen bedoeld om de lezer op een verhaal te laten klikken. Cruciale informatie wordt expres achterwege gelaten, zodat je wel móet klikken.

Denk aan koppen als: ‘Man loopt over straat, zie wat voor ongelooflijks er gebeurt’. Of: ‘Twee celebrities op de vuist, lees hier waarover ze vochten’.

Facebookgebruikers geven aan minder verhalen met clickbait-koppen in hun tijdlijn te willen. Met een speciaal algoritme bindt het sociale netwerk nu de strijd aan met dit soort koppen, schrijft Facebook donderdag.

Soort spamfilter

Het systeem vergelijkt koppen met woorden en zinnen (bijvoorbeeld ‘je gelooft nooit’) die vaak in clickbait voorkomen. Gaat het om clickbait, dan wordt de post als minder relevant beoordeeld en dus lager op de tijdlijn geplaatst. Volgens Facebook kun je het systeem vergelijken met de spamfilter van je mailbox.

Gebruikers zullen er verder niet veel van merken. Websites die veel verkeer genereren met clickbait  moeten er rekening mee houden dat hun Facebookverkeer zal teruglopen. Facebook maakte een lijst met ‘best practices’ om te laten zien hoe het wél moet.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl