Facebook test met een select aantal bedrijven een zakelijke variant van de socialenetwerksite, waarmee werknemers met elkaar kunnen chatten.
Dat bevestigt projectleider Lars Rasmussen aan TechCrunch. Met de dienst, die ‘Facebook at Work’ heet, wil het bedrijf de strijd aan gaan met Microsoft, Google en LinkedIn om de zakelijke gebruiker.
Facebook lanceerde woensdag een app voor iOS en Android voor de zakelijke dienst, die alleen voor een selecte groep bedrijven te gebruiken is.
De socialenetwerksite heeft inmiddels 1,35 miljard leden, maar dat zijn grotendeels mensen die Facebook gebruiken om hun privéleven te delen met vrienden en familie. Oprichter Mark Zuckerberg ziet kansen om ook de zakelijk markt te veroveren.
Medewerkers van Facebook gebruiken de dienst al enkele jaren intern om samen te werken aan projecten. In het afgelopen jaar zijn de eerste stappen gezet om ‘Facebook at Work’ beschikbaar te maken voor de buitenwereld. Enkele bedrijven testen de dienst momenteel.
Aanval op Google, Microsoft en LinkedIn
De zakelijke variant van Facebook lijkt erg op het Facebook dat we al kennen, inclusief nieuwsfeed, groepen en chatfunctie. Ook is het mogelijk om documenten te delen, iets dat Google en Microsoft al aanbieden met hun online kantoorsoftwarepakketten. Het samen bewerken van documenten is nog niet mogelijk.
The Financial Times meldde eerder dat inloggen gebeurt met een zakelijk profiel, dat losstaat van het privé-account van Facebook-leden. Hiermee kunnen werknemers ook een connectie maken met collega’s, zoals mogelijk is met de zakelijkenetwerksite LinkedIn.
Wanneer Facebook at Work officieel wordt gelanceerd is nog niet bekend.
Een screenshot van Facebook at Work dat door het socialemediabedrijf is vrijgegeven. Klik voor vergroting.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl