De kale cijfers van sociale-netwerksite Facebook zijn indrukwekkend genoeg:
het aantal wereldwijde gebruikers klom tussen 2007 en begin dit jaar van
enkele miljoenen naar meer dan 800 miljoen. Een op de zeven personen op
aarde heeft een Facebookpagina.

Het bedrijf verdient z’n geld voor 80 procent met advertenties en krijgt
daarnaast licentie-inkomsten van spelletjesmakers zoals Zynga, die games op
Facebook mogen uitventen.

1 miljard dollar winst
Afgelopen woensdag, toen Facebook de documentatie voor de beoogde gang naar
de beurs publiceerde, werd duidelijk waar het bedrijf staat.

In 2011 boekte Facebook een nettowinst van 1 miljard dollar, bij een omzet van
3,7 miljard dollar. Ofwel: een winstmarge van liefst 27 procent.

Bovendien groeide de nettowinst in één jaar met 65 procent en nam de omzet met
liefst 88 procent toe.

Met deze basisgegevens zijn analisten aan de slag gegaan om een beurswaarde op
Facebook te plakken. Daarbij zijn drie elementen van belang: de hoogte van
de winst, het groeipotentieel en de verhouding tussen waarde en winst.

Groeipotentieel
De kern van de beurswaardering ligt bij het groeipotentieel van Facebook.
Vuistregel is: hoe harder het bedrijf de winst op korte termijn kan laten
groeien, hoe hoger het verhoudingsgetal mag zijn tussen beurswaarde en
winst.

Eerst iets over het verhoudingsgetal, ofwel: de
(aandelen)koers-winstverhouding (K/W). In historisch perspectief betalen
beleggers voor bedrijven uit de Amerikaanse S&P index gemiddeld ongeveer
16 keer de winst van bedrijven.

Bij snellere groeiers ligt de K/W hoger. Zo noteert de koers van het aandeel
Google dezer dagen op een niveau van ongeveer 20 keer de winst per aandeel
over 2011.

Van belang daarbij is dat Google's netto winstmarge van 26 procent
vergelijkbaar is met die van Facebook. Maar de winst
van de zoekmachinegigant
groeide afgelopen jaar met 'slechts' 14,5
procent.

50 keer de winst
Met bovenstaande gegevens zijn analisten gaan goochelen in hun spreadsheets.
Henry Blodget, voormalig internetanalist en oprichter van zakensite Business
Insider
deed het volgende.

Gegeven het hogere groeitempo van Facebook (winst in 2011 plus 65 procent,
tegen plus 14,5 procent voor Google) vindt Blodget dat Facebook voorlopig 50
keer de winst waard is. Dit tegenover 20 keer de winst die voor Google wordt
betaald.

Met een winst van één miljard dollar in 2011 ben je dan al op 50 miljard
dollar. Maar, zo stelt Blodget, beleggers kijken doorgaans één tot twee jaar
vooruit.

Facebook liet over heel 2011 een 65 procent hogere winst zien, maar de
winstgroei vertraagde gedurende het jaar - tot 55 procent in het vierde
kwartaal. Daarom vindt Blodget een groeischatting van 50 procent meer winst
in 2012 redelijk.

Dat zou betekenen: een winst van 1,5 miljard dollar in 2012. Plak je daar het
waarderingscijfer van 50 keer de winst op, dan kom je op een waarde van 75
miljard dollar uit.

Verder vooruit: 125 miljard
Andere analisten komen op vergelijkbare wijze op andere getallen uit. Daarbij
maakt een kleine verandering in de aannames al gauw tientallen miljarden
uit.

Zo stelt analist Craig Huber dat als Facebook's omzet de komende twee jaar met
50 procent per jaar blijft groeien, de winst vóór belastingen,
rentebetalingen en afschrijvingen in 2013 op 4,2 miljard dollar uitkomt.

Hier plakt Huber een waardering van 30 keer de zogenoemde operationele winst
op (het verhoudingscijfer is lager dan bij K/W voor de nettowinst, er moeten
immers nog kosten af). Et voilà: een marktwaarde voor Facebook
van 125 miljard dollar.

Reden voor analist Huber om te stellen dat "een waardering van 100
miljard dollar niet al te moeilijk moet zijn", aldus zakenkrant The
Wall Street Journal
.

Minder spectaculair dan Google
Hoe duizelingwekkend ook, veel analisten merken op, dat Google in de eerste
jaren van zijn bestaan een veel snellere groei van omzet en winst liet zien
dan Facebook.

Toen het bedrijf ongeveer even groot was als het huidige Facebook, groeiden
Google's advertentie-inkomsten met 86 procent op jaarbasis. Facebook
rapporteerde over de laatste drie maanden van 2011 een groei van de
advertentieomzet van 'maar' 44 procent. Over relatief gesproken.

Lees ook:

Zij zijn spekkoper bij beursdebuut Facebook

Facebook vraagt beursgang aan

Mark Zuckerberg supermiljardair na beursgang

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl