- Fabrikanten van e-bikes en fietshandelaren zitten met grote overschotten en kopers zijn terughoudend om een nieuwe tweewieler aan te schaffen, meldt het FD.
- Het aanhouden van voorraden is duurder geworden en dat snijdt in het werkkapitaal van het bedrijf.
- Om dit zoveel mogelijk te voorkomen, verlagen fabrikanten en verkopers de prijzen met soms wel honderden euro’s per elektrische fiets.
- Lees ook: Is de Tenways CGO600 Pro de beste e-bike onder de €2.000? Dit viel ons op na enkele honderden kilometers
Was het vorig jaar nog vrijwel onmogelijk om een e-bike te kopen voor een schappelijke prijs, zo makkelijk is het nu om er op een met korting naar huis te fietsen. Volgens het FD zitten veel fabrikanten van e-bikes en fietshandelaren met grote overschotten, terwijl kopers terughoudend zijn om een nieuwe tweewieler aan te schaffen.
Tijdens de coronacrisis wilden enorm veel mensen een nieuwe e-bike. Fietsen was destijds een van de weinige dingen die mensen vrij konden doen, dus waren de elektrische fietsen niet aan te slepen.
Dat leidde tot tekorten op de markt, aangezien de coronacrisis ook zorgde voor problemen in de toeleveringsketen waarbij een gebrek aan grondstoffen en chips ontstond. Het gevolg waren hoge prijzen en lange wachttijden.
Nu lijkt de situatie compleet omgekeerd. De economie koelt af, waardoor mensen huiverig zijn om grote aankopen te doen. Ondertussen hebben fabrikanten de productie weer op orde en rollen er weer grotere hoeveelheden elektrisch aangedreven fietsen van de band.
Het aanbod is daarmee groter geworden dan de vraag, waardoor de voorraden bij zowel fabrikanten als handelaren zijn uitgedijd. Het FD schrijft dat dit in sommige gevallen leidde tot een daling van de adviesprijs tot 11 procent, wat neerkomt op zo'n 400 euro.
Het aanhouden van voorraden is duur omdat het snijdt in het werkkapitaal van het bedrijf, stelt een analist tegenover de krant. Er moet in geïnvesteerd worden met eigen vermogen of de voorraad wordt gefinancierd met extern kapitaal, wat ook weer duurder is omdat de rente is gestegen.
Het is dus zaak om van de voorraden af te komen, al verwacht de analist dat het nog vrijwel een jaar zal duren voordat de voorraden tot een normaal niveau zijn gedaald.
Gazelle lijkt overigens een buitenbeentje, want het merk heeft nergens prijzen verlaagd. Een woordvoerder van het merk laat het FD weten dat het als een van de weinige fietsfabrikanten begin dit jaar de prijzen niet verhoogde en daarom nu dus ook niet hoeft te verlagen.