"Elke dag rijd ik langs een tankstation waar rafelige vlaggen hangen, daar
erger ik me rot aan. Een vlag zegt iets over het bedrijf", aan het woord is
Martin Koppelaar, directeur van Faber Vlaggen, een van de grootste
producenten van vlaggen ter wereld.

Olympische Spelen
Zo verzorgde Faber bij de afgelopen zes Olympische Spelen de vlaggen.
Citydressing noemt Koppelaar het. "We doen veel meer dan alleen vlaggen
ophangen, we kleden de hele stad aan. Dan gaat het echt om honderdduizenden
vierkante meters doek." Ergens de komende drie maanden hoort Koppelaar of
Faber ook Vancouver mag gaan aankleden voor de winterspelen. Koppelaar noemt
de spelen "de crème op de pudding’, het scheelt tussen de 5 en 10 procent op
een jaaromzet.

Bij de laatste editie in Beijing was Faber niet van de partij, toen was de
klus aan een Chinees bedrijf gegeven. De Chinezen zijn in opkomst op de
vlaggenmarkt. "We merkten dat we omzet aan ze begonnen te verliezen." Dat
was voor Koppelaar reden om een deel van de productie te verplaatsen vanuit
Markelo naar Thailand. Nu zegt Koppelaar concurrerend te kunnen produceren.

Familiebedrijven
Faber Vlaggen is opgericht in 1933, en nog steeds in handen van de familie
Faber. Inmiddels is de derde generatie werkzaam in het bedrijf. Maar het was
een bewuste keuze van de familie om een buitenstaander als algemeen
directeur aan te stellen. Het is ook niet de bedoeling dat een van de zoons
het bedrijf over gaat nemen.

Faber Vlaggen produceert acht miljoen vierkante meter vlagdoek per jaar en is
goed voor een omzet van 35 miljoen euro. Slechts 10 procent van de
exemplaren die Faber maakt bestaat uit nationale vlaggen, de rest is
reclamemateriaal.

Recessie
Koppelaar verwacht dat de recessie een beperkt effect zal hebben op de
verkoop van vlaggen. "Een vlag is een van de meest voordelige
reclame-uitingen. Natuurlijk heeft de recessie geen opdrijvend effect, maar
de bouwmarkt moet gewoon zijn vlaggen blijven vervangen."

Kansen ziet Koppelaar nog genoeg: “Azië is nog erg onderontwikkeld op het
gebied van vlaggen. In een nieuwe markt begin je bij de grote bedrijven.
Toen we in Zuid-Amerika startten, was er nauwelijks een reclamecultuur, maar
wel een enorme terrascultuur. Toen zijn we daar begonnen met bedrukte
parasols, wat een groot succes is gebleken."

Lichtgevende vlaggen
Een ander product waar Koppelaar veel van verwacht, zijn doeken bedrukt met
zogenoemde light up-technologie. Iets waar Faber wereldwijd patent op heeft.
Verf die bewerkt is met pigment dat sterk oplicht bij blacklight. "Het lijkt
wel magisch", roept Koppelaar enthousiast. "Overdag ziet de vlag er normaal
uit, maar ’s avonds springen de kleuren er echt uit. Bedenk wat je er
allemaal mee kunt: logo’s, prints, echt van alles." Ook voor de omzet zou
het een hit kunnen worden, voor een light up-vlag betaalt een klant
gemiddeld 50 procent meer dan voor een gewone bedrukte vlag.

Bang dat de Chinezen het idee binnen no-time hebben nagemaakt, is Koppelaar
niet. "Dit product is echt voor de grote multinationals. Als zij
lichtgevende vlaggen gaan gebruiken met namaak light up-technologie dan
krijgen ze een rechtzaak aan hun broek."

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl