Een Oekraïense F-16 piloot heeft volgens de eigen strijdkrachten een recordaantal van zes Russische raketten neergehaald in een enkele missie. Dat toont aan hoe snel de Oekraïense luchtmacht zich heeft ontwikkeld in de strijd tegen het Russische leger.

Oekraïne heeft gedurende oorlog steeds over versterking van zijn luchtmacht gevraag bij het Westen met F16-gevechtsvliegtuigen. De Verenigde Staten waren daar lang tegen, maar uiteindelijk ging president Joe Biden overstag.

Toen de F-16 voor het eerst werd ingezet bij gevechten in Oekraïne sneuvelden er vrijwel gelijk een toestel met een Oekraïense piloot en dat leidde tot twijfel over de impact die de F16 zou kunnen maken.

Maar de claim van Oekraïne dat een van zijn F-16 piloten in één missie zes Russische raketten heeft uitgeschakeld laat volgens een voormalige Amerikaanse F-16 piloot zien hoeveel vooruitgang de Oekraïense luchtmacht heeft geboekt.

Het beantwoorden van een raketaanval vereist coördinatie en een snelle reactie. De voormalige Amerikaanse F-16 piloot John Venable zegt tegen Business Insider dat het op tijd ontvangen van meldingen, de alertheid van de piloot en diens inzet om raketten te onderscheppen "veel zegt" over de "capaciteiten van de Oekraïense luchtmacht".

Foto: AP Photo/Efrem Lukatsky

De onderschepping wijst op "hun vermogen kruisraketten te detecteren en vervolgens piloten op te roepen om ze met succes uit te schakelen", zegt hij.

Het reageren op een raketaanval is "geen simpele actie", zegt Venable. Alle Oekraïense commando- en controlesystemen, sensoren en radars moeten samenwerken. Volgens Venable zegt het "detecteren en afslaan van dreigingen veel over het commando en de controle."

Oekraïense luchtmacht opereert meer als het Westen

Venable zegt dat de gebeurtenis laat zien dat Oekraïne vrijwel net zo vecht als het Westen. Volgens hem is het Russische commando- en controleapparaat "helemaal gescript", waardoor Rusland een probleem heeft om "piloten daadwerkelijk op te laten stijgen en te laten doen wat ze moeten doen, zonder dat ze steeds moeten wachten op orders vanaf de grond."

De actie van de Oekraïense F-16 piloot laat zien hoe ver Oekraïne is gekomen sinds het Sovjettijdperk waarin er "hele nauwe controle" was.

Peter Layton, onderzoeksmedewerker van het Griffith Asia Institute en voormalig Australisch luchtmachtofficier, zegt tegen Business Insider dat de onderschepping aantoont dat de piloot "goede training" heeft gehad aangezien hij "in staat was snel te reageren op een veranderde situatie."

"Russische piloten moeten altijd orders krijgen vanaf de grond", zegt hij. Deze actie laat zien dat Oekraïense piloten "de westerse methoden hebben omarmd om onafhankelijk en agressief te opereren als de situatie daarom vraagt."

Foto: US Air Force / Senior Airman Rachel Pakenas

Oekraïense F-16 piloten hebben training gekregen van een coalitie van landen, waaronder Nederland, Canada, Denemarken, de VS en Roemenië.

Die uitwisseling was niet eenzijdig. Want terwijl veel Oekraïense militaire training hebben gehad van westerse bondgenoten, hebben die bondgenoten veel van Oekraïne geleerd over de Russische gevechtstactieken en hoe ze Rusland moeten bestrijden.

Westerse politici en oorlogsexperts zeggen dat de tactieken en successen van Oekraïne het Westen veel leren over het bevechten van Rusland. Die lessen zijn een tegenprestatie voor alle wapens en uitrusting die westerse landen leveren.

De 'verwestering' van het Oekraïense leger helpt bij de ambitie om lid te worden van de NAVO, al zal dat vrijwel zeker niet gebeuren zolang het land in oorlog is en is het ook nog maar de vraag of dat in de nasleep wel gebeurt.

Oekraïne heeft een kleine luchtmacht

Vóór de Russische invasie dachten veel mensen dat de Oekraïense luchtmacht onmiddellijk vernietigd zou worden in een oorlog met Rusland.

Rusland heeft aan begin van de oorlog geprobeerd de Oekraïense luchtmacht uit te schakelen, maar slaagde daar niet. De toestellen die de eerste klap overleefden hebben een sleutelrol gespeeld in de verdediging van het constant aangevallen luchtruim van Oekraïne.

Foto: AP Photo/Efrem Lukatsky

De Oekraïense luchtmacht is aan het uitbreiden en wordt met de komst van F-16's en de belofte van Frankrijk om Mirage-gevechtstoestellen te leveren steeds westerser.

Oorlogsexperts zeggen dat Oekraïne lang niet genoeg F 16's heeft om echt het verschil te maken tegen Rusland en de weinige toestellen die het heeft, zijn oudere versies. Die zijn veel minder krachtig dat de modernere toestellen van de westerse bondgenoten en de beste Russische jets. Oekraïne lijkt de weinige F-16's die het heeft vooral te gebruiken voor het afweren van Russische raketaanvallen in plaats van voor risicovolle missies tegen Russische jets of doelen op de grond.

De Oekraïense jets zijn 50 jaar oude door Lockheed Martin gemaakte toestellen die meestal zijn uitgerust met vier luchtafweerraketten en een systeem om inkomende raketten te kunnen detecteren.

Venable zegt dat de luchtverdedigingsmissie voldoet aan zijn verwachtingen over hoe Oekraïne de toestellen zou gebruiken. Maar volgens hem heeft Oekraïne niet genoeg F-16's en ook niet niet genoeg ondersteuningssystemen en upgrades om het verloop van de oorlog te veranderen.

De Oekraïense luchtmacht is niet perfect, zegt Venable. Maar er is tot nu toe duidelijk vooruitgang geboekt. "Hoe ze in staat zijn binnenkomende raketten te detecteren en uit te schakelen zegt veel over hun capaciteiten."

LEES OOK: Druk van sancties kan Rusland dit jaar dwingen om oorlog tegen Oekraïne te beëindigen, aldus denktank