Schiphol heeft grootse plannen. De luchthaven wil mogelijk uitbreiden in westelijke richting met een tweede aankomst- en vertrekhal. Ook een extra landingsbaan behoort tot de mogelijkheden.
Dat schrijft De Telegraaf vrijdag. Een woordvoerder van de luchthaven benadrukt dat het gaat om tekentafelplannen.
De nieuwe terminal moet de naam ‘West’ krijgen en komt te liggen in de Haarlemmermeer, tussen de A4 en A5, als “stadsgerichte terminal”. Schiphol West moet de huidige luchthaven na 2030 ontlasten, samen met het nieuwe vliegveld bij Lelystad.
De groeiplannen tonen aan dat de luchthaven sterk groeit. De verwachting is dat het aantal passagiers zal stijgen van zo’n 60 miljoen dit jaar naar 85 miljoen in 2030. Om dat op te vangen wordt de capaciteit van Lelystad Airport de komende jaren uitgebreid. Maar alleen een extra luchthaven in Lelystad erbij lijkt niet voldoende.
Zevende baan
Het ministerie van Infrastructuur bevestigt de plannen tegenover De Telegraaf. De mogelijkheid van zo’n uitbreiding wordt heel kort aangestipt in de Actieagenda Schiphol, een stuk van het ministerie van Infrastructuur en Milieu van eind april.
De zevende baan komt, als deze wordt aangelegd, parallel aan de Kaagbaan te liggen. De aanleg van deze baan behoort al jarenlang tot de toekomstplannen.
Verre toekomstmuziek
Volgens een woordvoerder van de luchthaven is een eventuele uitbreiding van Schiphol "hele verre toekomstmuziek". "Over de invulling van de groei wordt uiteraard gesproken, maar die is afhankelijk van veel factoren en partijen."
Hij wijst erop dat de luchthaven zich voorlopig richt op de uitbreiding van de A-terminal, die in 2023 klaar zal zijn, en op verplaatsing van een deel van het luchtverkeer naar Lelystad. "Al het overige is heel ver weg en heel prematuur. Tot 2020 is de groei van Schiphol vastgelegd volgens concrete afspraken en criteria. Niemand weet wat er daarna gebeurt."
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl