- De eigenaar van het containerschip Ever Given hoopt met een juridische zet een deel van de Egyptische schadeclaim van 916 miljoen dollar te beperken tot 115 miljoen dollar.
- Of dat gaat lukken, is nog maar de vraag. Bij de rechtszaak speelt de lokale wetgeving een grote rol.
- Naast de Egyptische autoriteiten zijn er ook nog tal van ondernemingen die een vergoeding willen voor het oponthoud in het Suezkanaal.
De eigenaar van het containership Ever Given heeft een rechtszaak aangespannen om een deel van de Egyptische schadeclaim van 916 miljoen dollar te beperken tot 115 miljoen dollar.
Zelfs al zou dat lukken, dan is dit niet het laatste hoofdstuk in het drama van de Ever Given. Ook ondernemingen die vertraging opliepen door de zesdaagse stranding van het containerschip in maart, willen geld zien.
In de maand dat het schip inmiddels vrij is uit de oevers van het Suezkanaal, is het maar weinig opgeschoten. Kort nadat het schip was losgetrokken, legde Egypte het aan de ketting in een nabijgelegen meer.
Op 8 april heeft het advocatenkantoor HFW, dat zich namens de eigenaar van het schip over de zaak ontfermt, een limitation fund opgericht. Dergelijke fondsen maken deel uit van het zeerecht, dat wordt beheerd door het Internationaal Verdrag inzake beperking van aansprakelijkheid voor maritieme vorderingen van 1976.
Het limitation fund is een pot geld waarop geldeisers een beroep kunnen doen, totdat deze is uitgeput. Het is niet van toepassing op bergingsvorderingen of op averij grosse vorderingen, waarbij de kosten worden verdeeld tussen de verzekeraars van het schip en de eigenaars van de lading.
Experts vertelden het scheepsdagblad Lloyd’s List dat het er nu om gaat welke van de enorme vorderingen van Egypte daadwerkelijk door het fonds kunnen worden beperkt.
Het fonds bevat 115 miljoen dollar, wat – indien het van toepassing is – bij lange na niet zou volstaan om de eisen van Egypte te dekken, laat staan die van andere geldeisers.
Een “redelijke” zet tegen een “overdreven” claim
De Egyptische schadeclaim van 916 miljoen dollar omvat 300 miljoen dollar voor “reputatieverlies” en een bergingsbonus van 300 miljoen dollar. In hoeverre deze claims valide worden geacht hangt sterk af van de lokale wetgeving, zo vertelden deskundigen aan het scheepsdagblad.
Toch heeft zelfs een advocaat van een van de overige eisers aan Lloyd’s List verklaard dat het beroep op het internationale verdrag “volkomen redelijk” is.
“Dit is wat het verdrag eigenaars toestaat te doen, zodat scheepseigenaren niet worden geconfronteerd met onbeperkte aansprakelijkheid”, aldus de anonieme advocaat. “Dat is het hele punt ervan … het is absoluut wat iedereen zou doen in hun positie.”
De UK Club, de verzekeraar van de Ever Given, heeft eerder gezegd dat de Egyptische claim overdreven is. De autoriteiten hebben geen “gedetailleerde rechtvaardiging gegeven voor deze buitengewoon grote claim”, zei de verzekeraar in een persbericht.
Lees meer over de Ever Given:
- Blokkeerschip Ever Given kan weer varen, maar mag dat niet – Egypte eist $900 miljoen schadevergoeding en legt het schip aan de ketting
- Het bedrijf achter de Ever Given is 28% meer waard op de beurs sinds de Suezblokkade – hoe kan dat?
- De Ever Given wacht met 20.000 containers bij een kunstmatig meer op inspectie – vraag is hoe die lading naar Rotterdam komt
- Groot tekort aan tuinhout dreigt in de meivakantie – de Suez-blokkade heeft het probleem alleen maar vergroot
- Het containerschip dat vastliep in het Suezkanaal is weer helemaal los – Haven Rotterdam ziet nog maanden vertraging