Voor investeringsmaatschappijen die met veel geleend geld beursgenoteerde bedrijven opkopen en verder stroomlijnen zijn het mooie dagen. De overvloedige beschikbaarheid van goedkoop geld maakt veel mogelijk. Zo staan twee opkoopfondsen op het punt het Duitse lichtbedrijf Osram van de beurs te halen.
Lichtproducent Osram Licht heeft een bindend bod van 35 euro per aandeel ontvangen van investeerders Bain en Carlyle. Het Duitse bedrijf bevestigde daarmee de geruchten over een ophanden zijnde deal. Osram meldt dat de leiding van het bedrijf op korte termijn bijeenkomt om het bod te bespreken. Een beslissing volgt snel.
Persbureau Reuters wist op basis van ingewijden eerder al te melden dat de raad van toezicht van het Duitse bedrijf zou donderdag bijeen zou komen om over een overnamebod ter waarde van 3,8 miljard euro te discussiëren.
De twee investeerders zouden de financiering van de deal de afgelopen dagen rond hebben gekregen. Het aandeel sloot woensdag op de beurs in Frankfurt al 11,5 procent hoger op 32,25 euro als gevolg van de geruchten.
Osram, dat in 2013 door Siemens op eigen benen werd gezet, heeft het al tijden moeilijk. Dat komt mede door de zwakke prestaties van de auto-industrie en de mindere economische vooruitzichten wereldwijd. Het bedrijf zag zich de laatste tijd meermaals genoodzaakt de verwachtingen te temperen.
Krimp klassieke lampenmarkt, focus op Led en bedrijfsverlichting
Het nieuws van de overname is ook belangrijk voor Signify, de afgesplitste lichttak van Philips die een eigen beursnotering heeft. Osram is één van de belangrijkste concurrenten van Signify.
Signify behaalde in het eerste kwartaal een lagere omzet behaald dan een jaar eerder. Het voormalige Philips Lighting lijdt onder de krimp van de traditionele lampenmarkt. De onderneming houdt nog wel vast aan zijn eerder aangekondigde verwachtingen voor het lopende jaar.
De opbrengsten bedroegen 1,5 miljard euro in de eerste drie maanden van het jaar. Onder de streep resteerde een winst van 44 miljoen euro, een ruime verdubbeling ten opzichte van een jaar eerder. Ook de aangepaste winstmarge (ebita) is verbeterd maar is nog ver onder de doelstelling voor dit jaar tussen de 11 en 13 procent.
Signify verwacht om voor led-, professionele en thuisverlichting in heel 2019 een vergelijkbare omzetgroei tussen de 2 en 5 procent te halen. Bij de lampentak gaat het bedrijf uit van een min tussen de 21 en 24 procent.
Om groei op peil te houden richt Signify zich op nieuwe groeiplatformen. Onlangs werd de overname aangekondigd van Signify WiZ Connected, een onderneming uit Hongkong die verlichtingssystemen met wifi-verbindingen ontwikkelt en verkoopt.
Bovendien lukte het Signify om in het eerste kwartaal binnen het led-segment een vergelijkbare omzetgroei van 3,6 procent te behalen. Analisten gingen uit van een lichte daling.