- Redacteur Grace Dean van Insider gaf 200 euro uit om de Eurostar van Londen naar Amsterdam te nemen, een reis van vier en een half uur.
- Ze kon belastingvrij shoppen op treinstation St. Pancras in Londen om daarna in een schone en moderne trein te stappen.
- De trein was echter niet zo luxueus als ze had verwacht, met onbetrouwbare wifi, een beperkt menu en ‘gewone treintoiletten’.
- Lees ook: Kun je beter met de trein of het vliegtuig op stedentrip? Dat hangt af van de bestemming, zo blijkt uit een vergelijking van 7 Europese steden
De Eurostar wint aan populariteit. Zeker onder zakenreizigers. Dat komt vooral doordat mensen naar een alternatief zoeken nu luchthavens dichtslibben en vluchten vertraging oplopen en zelfs worden geannuleerd. Daarnaast voeren bedrijven steeds vaker een duurzamer beleid, waarbij personeel verplicht wordt om met de trein te reizen wanneer dat kan.
Ondanks dat opereert Eurostar nog niet op volledige capaciteit. Op het moment van schrijven haalt Eurostar drie kwart van het niveau van voor de coronapandemie. Het bedrijf zegt langzaam uit te breiden om niet in dezelfde problemen te komen als luchthavens nu zitten.
Hoe dan ook: wij willen weten of de trein een goed alternatief is voor het vliegtuig. Redacteur Grace Dean van Insider nam de proef op de som. Bekijk de slideshow!
Dit is hoe het is om de 4 uur durende treinreis van Londen naar Amsterdam met de Eurostar te maken
Dit is hoe het is om de 4 uur durende treinreis van Londen naar Amsterdam met de Eurostar te maken
-
Ik heb ontelbare uren in treinen doorgebracht.
Als kind nam ik de trein naar school en om vrienden te bezoeken. Als iemand die geen autorijdt, pak ik de trein voor bijna al mijn reizen in het Verenigd Koninkrijk. Maar onlangs nam ik voor het eerst de Eurostar om van Londen naar Amsterdam te reizen.
Grace Dean/Insider
-
De Eurostar vertrekt van St. Pancras, vlak naast King's Cross station in het centrum van Londen.
Grace Dean/Insider
-
Hoewel St. Pancras vooral bekend is om zijn Eurostar-verbindingen, bedient het ook een groot aantal bestemmingen in Engeland.
Grace Dean/Insider
-
De Eurostar poorten in St. Pancras sluiten 30 minuten voor de trein vertrekt.
Op de dag dat ik reisde was er een grootschalige staking in de metro, waardoor ik enkele minuten na het sluiten van de poorten aankwam.
Grace Dean/Insider
-
Ik was niet de enige passagier met dit probleem.
Het Eurostar-personeel hielp mensen met het omboeken naar latere vertrektijden. Dit had ik niet verwacht, want het was niet de schuld van de maatschappij dat ik niet op tijd was om door de beveiliging te komen.
Grace Dean/Insider
-
Drie andere treinexploitanten bieden diensten aan vanuit St. Pancras …
Grace Dean/Insider
-
… maar Eurostar heeft een apart gedeelte in het station. Dit omvat klantenserviceloketten en loketten waar je kaartjes kunt kopen en afhalen.
Grace Dean/Insider
-
De tickets worden gescand bij de poortjes voordat je door de beveiliging gaat, zoals op luchthavens.
De passagiers krijgen ook een stempel in hun paspoort. Ondanks de lange wachtrij verliep alles betrekkelijk snel en duurde het proces slechts ongeveer 30 minuten.
Grace Dean/Insider
-
Dan ga je door naar de wachtruimte voor Eurostar-passagiers. Eurostar raadt aan om 90 minuten voor je vertrekt aan te komen, dus ik had nog even.
Grace Dean/Insider
-
Het was net alsof je in een luchthavenlounge was, met vertrekschermen her en der verspreid.
Grace Dean/Insider
-
Er was een koffietent met een lange rij…
Grace Dean/Insider
-
… en ook een belastingvrije winkel, die ik niet verwacht had te zien.
Grace Dean/Insider
-
In de wachtruimte was het druk
Het leek erop dat veel mensen van plan waren die dag te reizen. De ruimte was ook bezaaid met koffers. Ongeveer 20 minuten voordat onze trein naar Amsterdam zou vertrekken, werden de schermen bijgewerkt en zeiden ze dat we konden gaan instappen.
Grace Dean/Insider
-
Het interieur van de trein had een donkerblauw kleurenschema met een vleugje geel, zoals het Eurostar-logo.
Grace Dean/Insider
-
De stoelen waren als paren gerangschikt aan weerszijden van het gangpad …
Grace Dean/Insider
-
… met kleine tafeltjes die neergeklapt kunnen worden. Er waren ook kleine voetsteunen, hoewel ik de mijne niet erg comfortabel vond.
Grace Dean/Insider
-
Enkele zitplaatsen in elk rijtuig waren in vieren gerangschikt rond een kleine tafel, hoewel elke passagier de tafel een beetje kon uitschuiven.
Grace Dean/Insider
-
De trein was echt schoon. Eurostar heeft drie reisklassen – standard, standard premier, en business premier. Ik koos voor standard.
Grace Dean/Insider
-
Aan de uiteinden van elk rijtuig bevonden zich rekken waarin de passagiers hun koffers, grote tassen en opvouwbare fietsen konden opbergen …
Grace Dean/Insider
-
… en rekken boven de zetels waar je kleinere tassen en jassen kon opbergen.
Anders dan in een vliegtuig hoefde je voor grote bagage niet extra te betalen. Passagiers in de standaardklasse mogen twee stuks bagage plus handbagage gratis meenemen.
bron: Eurostar
Grace Dean/Insider
-
Mijn trein stopte op vier bestemmingen: Lille in Frankrijk, Brussel in België en Rotterdam en Amsterdam in Nederland.
Grace Dean/Insider
-
Op schermen door de hele trein verschijnt informatie zoals de tijd, de volgende halte, de maximumsnelheid van de trein en de lengte van de tunnel…
Grace Dean/Insider
-
… schakelend tussen Engels, Frans en Nederlands. Aankondigingen werden ook in alle drie de talen gedaan.
Grace Dean/Insider
-
De Eurostar had ook een café aan boord, maar dat verkocht alleen eten en drinken om mee te nemen naar je zitplaats. Je kon er zowel in euro's als in ponden betalen.
Grace Dean/Insider
-
Eten en drinken in het café is prijzig.
Toen ik rond 13.20 uur voor het eerst naar het café ging, kreeg ik te horen dat het personeel pauze had. Ik kwam na 10 minuten terug en bestelde de risotto, maar kreeg te horen dat die op was. Uiteindelijk koos ik voor de maaltijddeal van 10,0 euro met een broodje falafel, brownie en een jus d’orange. Ik vond dit duur, maar het verbaasde me ook niet.
Grace Dean/Insider
-
Er waren toiletten aan het einde van elk rijtuig.
Ze leken erg op normale treintoiletten, maar ik had verwacht dat ze een beetje mooier zouden zijn gezien de ticketprijzen en de duur van de Eurostar-reizen.
Grace Dean/Insider
-
De trein had wel gratis wifi, maar dat was erg onbetrouwbaar. Ik verloor steeds mijn verbinding en gaf het uiteindelijk op.
Grace Dean/Insider
-
In plaats daarvan besteedde ik mijn tijd aan het lezen van een boek.
Andere passagiers verdreven de tijd gedurende de reis door ook te lezen, met medereizigers te praten, te slapen of een film of tv-programma te kijken. Ik veronderstel dat ze een video hadden gedownload om die offline te kunnen kijken.
Grace Dean/Insider
-
Ik probeerde ook van het uitzicht te genieten, maar dat was grotendeels niet erg opwindend. Vooral toen we door de Kanaaltunnel gingen en er door de duisternis niets te zien viel.
Grace Dean/Insider
-
De meeste andere passagiers zagen eruit als groepen vrienden en familie, naast een paar soloreizigers.
Ze waren grotendeels gekleed in vrijetijdskleding en zagen eruit als vakantiegangers. Omdat het een maandagochtend trein was, had ik verwacht dat er meer mensen in zakelijke kleding op hun laptop zouden werken, maar misschien zaten die in business class.
Grace Dean/Insider
-
Ik genoot van de reis, tot we in Rotterdam aankwamen…
In Rotterdam hadden we een lange stop en bij aankomst werd in de trein gewaarschuwd voor “zakkenrollers en bagagedieven” die in de buurt actief zijn. Ik haastte me om mijn koffer te controleren, maar gelukkig was die er nog. Ik had nog nooit zo’n waarschuwing gehoord in een trein en ik voelde me er niet veilig door.
Grace Dean/Insider
-
Maar dit was het enige incident. De rest van de reis was vergelijkbaar met andere treinreizen
Afgezien van het feit dat ik vier en een half uur onderweg was. Met bijna 200 euro was het duurder dan vliegen, maar daar staat tegenover dat de trein mij en mijn twee grote koffers direct naar het stadscentrum bracht, in plaats van luchthavens aan de rand van de stad. Treinreizen heeft ook een veel kleinere ecologische voetafdruk.
Grace Dean/Insider
-
Ik zou zeker nog eens met de Eurostar reizen, maar zal dan wel goed op kortingen en aanbiedingen letten. En de volgende keer zal ik niet reizen op een dag dat de metro staakt.
Grace Dean/Insider