Europese landen willen marineschepen sturen om de veilige vaart van olietankers in de Straat van Hormuz te garanderen.
België, Duitsland, Italië en Portugal steunen de Europese missie in de Straat van Hormuz om daar de vrije doorvaart te garanderen. Dat hebben ze in een verklaring laten weten. Nederland neemt aan de door Frankrijk geleide missie deel met een marineschip. Het was al bekend dat Denemarken en Griekenland de missie steunen.
De missie komt er omdat vorige zomer in de Straat van Hormuz enkele olietankers zijn aangevallen. De zee-engte is cruciaal voor de wereldoliehandel. De recente spanningen tussen de Verenigde Staten en Iran zijn bijzonder zorgelijk, aldus de verklaring.
Nederland, Frankrijk, Denemarken en Griekenland hebben een bijdrage aan de missie toegezegd. De vier nieuwe landen spreken hun politieke steun uit voor de missie. Het Nederlandse marineschip Zr. Ms. De Ruyter vertrekt volgende week naar het Midden-Oosten. Het neemt zes maanden deel aan de missie in de Straat van Hormuz.
“De stap die vandaag gezet is is een belangrijke”, reageerde minister Stef Blok van Buitenlandse Zaken na beraad met zijn collega’s in Brussel. Hij heeft er nu “geen onmiddellijke aanwijzingen” voor dat meer EU-landen zich bij de missie zullen voegen. “Hoe breder zo’n coalitie hoe beter, maar ik ben natuurlijk heel blij met de landen die zich nu hebben aangesloten.” Voordat het Nederlandse schip vertrekt komt er nog een beoordeling van de veiligheidspolitieke situatie in de Golf, aldus Blok.
Straat van Hormuz: cruciaal doorvoerpunt voor olie-aanbod
De Straat van Hormuz is een smalle doorgang tussen tussen de Perzische Golf en de Golf van Oman. De zeestraat is op het smalste punt slechts 54 kilometer breed. En juist daarom is het stukje water vanuit geopolitiek opzicht ontzettend belangrijk.
Het is namelijk de drukste zeevaartroute voor olietankers ter wereld, ook omdat er maar weinig alternatieven zijn.
Iedere dag worden er 21 miljoen vaten ruwe olie door de straat vervoerd, ongeveer een derde van alle olie die over zee wordt getransporteerd. Veel van die olie komt uit Saudi-Arabië en alles bij elkaar is de waarde van de dagelijkse doorvaart ruim een miljard euro, als je uitgaat van de huidige olieprijzen.