Een Europa-brede heffing voor frequente vliegers kan CO2-emissies fors terugbrengen en jaarlijks 64 miljard euro opleveren.

Dat blijkt uit een onderzoek van milieuadviseur CE Delft en de New Economics Foundation (NEF). De CO2-emissies van vliegtuigen kunnen met 21 procent dalen en het aantal passagiers zal in 2028 met bijna 30 procent gedaald zijn, claimen de onderzoekers.

Heffing van 100 voor iedere extra retourvlucht

De heffing houdt in dat je voor iedere tweede retourvlucht die je binnen twaalf maanden boekt 100 euro betaalt. Iedere retourvlucht die je daar weer bovenop boekt, kost je nogmaals 100 euro aan heffingskosten. Extra lange vluchten krijgen in dit model een extra toeslag, net als vliegreizen in de eerste klas.

Alhoewel dit klinkt als een rigoureuze heffing, zal deze het gros van alle Europeanen niet raken, blijkt uit het onderzoek. Liefst 72 procent van alle Europeanen vliegt iedere twaalf maanden maar één keer of zelfs niet. Meer dan de helft van de heffingsgelden zullen uit de koker komen van de 5 procent meest frequente vliegers.

Frequent vliegen blijkt vooral het domein te zijn van rijke Europeanen, blijkt uit het onderzoek. Slechts 15 procent van alle huishoudens die jaarlijks minder dan 20.000 euro verdienen, vliegen genoeg om de heffing op te moeten hoesten. Onder huishoudens met een jaarinkomen van meer dan 100.000 euro stijgt dit aandeel naar 63 procent.

Financiële impuls voor treinen en bussen

De 64 miljard euro die de heffing jaarlijks oplevert, kan volgens de onderzoekers gestoken worden in het openbaar vervoer op land. Denk hierbij aan extra trein- en busverbindingen.

Wie overigens kijkt naar de milieu-impact van iedere vliegreis, zal moeten concluderen dat een heffing van 100 euro voor een vlucht niet erg veel is. Een retourtje van Amsterdam naar Rome staat per reiziger gelijk aan 690 kg CO2, berekende klimaatdeskundige Babette Porcelijn in 2022 voor Business Insider Nederland.

Wil je die CO2-emissies compenseren, dan moet je per inzittende van een vliegtuig 95 bomen planten. Dit kost 474 euro.

De resultaten worden al helemaal opmerkelijk als je kijkt naar langeafstandsvluchten. Een retourtje van Schiphol naar Tokio kost 3642 kg CO2. Je moet vijfhonderd bomen planten om die emissies te compenseren, wat gelijkstaat aan een kostenplaatje van meer dan 2.500 euro.

LEES OOK: Rijden en vliegen we straks massaal op brandstoffen uit frituurvet? In Rotterdam denken ze van wel