Over de eerste drie kwartalen daalde de verkoop van nieuwe auto’s met 4,3 procent. Alle belangrijke markten hadden te lijden van de krimp. In Frankrijk daalden de verkopen in september met 8,2 procent, in Italië zakten de verkopen zelfs in met 18,9 procent. In Europa’s grootste automarkt Duitsland werden 17,8 procent minder auto’s verkocht.
De vraag naar nieuwe auto’s is duidelijk minder nadat in veel landen overheidsregelingen om oude auto’s in te ruilen voor nieuwe, zijn afgelopen. Tijdens de economische crisis probeerden overheden op die manier de vraag naar nieuwe auto’s te stimuleren.
De Volkswagengroep
De Volkswagengroep verkocht in september in Europa 5 procent minder auto’s vergeleken met dezelfde maand een jaar eerder. PSA Peugeot Citroën zag de verkopen met 7,3 procent dalen. De verkopen van Ford daalden met 20,1 procent, die van Toyota zelfs 21,3 procent.
Uitzonderingen waren Daimler met een stijging van de verkopen met 6,5 procent en Mitsubishi met een plus van 38,4 procent.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl