- De Europese automarkt heeft een knauw gekregen van de aanhoudende chiptekorten.
- De verkopen in de Europese Unie lagen afgelopen jaar 2,4 procent lager dan in 2020.
- Nederland kwam vorig jaar op een min van 9 procent.
- Lees ook: Nederlandse autoverkopen waren dramatisch in 2021 – Kia nipt nummer 2 achter Volkswagen, eindsprintje van Tesla in december
De tekorten aan chips hebben de Europese autoverkoop afgelopen jaar geen goed gedaan. Volgens autobranchevereniging ACEA lagen de verkopen van nieuwe personenwagens in de Europese Unie afgelopen jaar 2,4 procent onder die van 2020, toen de onzekerheden rond corona potentiële kopers van auto’s al afschrikten.
In totaal werden in 2021 9,7 miljoen nieuwe personenauto’s op kenteken gezet. De maand december was de zesde maand op rij dat de registraties onder het niveau van een jaar eerder lagen.
Aan het begin van het jaar leken de coronazorgen steeds meer afgeschud te worden en stegen de verkopen. De kentering kwam in de zomer. Door de chiptekorten worden er veel minder auto’s geproduceerd, waardoor er ook minder auto’s op de markt kwamen.
Van de grote Europese economieën was vorig jaar alleen in Duitsland sprake van mindere verkopen. In de grootste economie van Europa daalden de autoverkopen met 10 procent tot 2,6 miljoen verkochte auto’s. In Frankrijk, Spanje en Italië namen de verkopen op jaarbasis wel toe.
Nederland min In Nederland was sprake van een min van ruim 9 procent. Hier werden bijna 323.000 nieuwe auto's op kenteken gezet.
Autoproducent Volkswagen, waar ook merken als Skoda, Seat en Audi onder vallen, bleef marktleider in de EU, al zag het zijn marktaandeel vorig jaar wel licht dalen tot ruim een kwart. Stellantis, moederbedrijf van onder andere Peugeot, Fiat, Opel en Citroën, was goed voor bijna 22 procent van de markt en daarmee de nummer twee.
Renault, dat ook Dacia's verkoopt, volgde met een marktaandeel van 12,6 procent. Hyundai dat ook het merk Kia in de markt zet volgde op vier. BMW, waartoe ook Mini behoort, maakte de top vijf compleet.
Lagere productie door chiptekorten
Wereldwijd heeft het chiptekort onder meer tot gevolg dat de Japanse autoproductent Toyota Motor zijn productie met 20 procent verlaagt. Dat meldde de Japanse zakenkrant Nikkei.
Het bedrijf zou nu voor volgende maand mikken op een productie van 700.000 voertuigen, wat er 200.000 minder zijn dan eigenlijk was beoogd. Daarmee ligt de productie wel hoger dan een jaar eerder, toen er 660.000 voertuigen van de band rolden bij Toyota. Volgens Nikkei is het concern van plan bij verschillende fabrieken in Japan de productie op te schorten.
Toyota heeft voor het lopende boekjaar dat eind maart eindigt een doelstelling om 9 miljoen auto's te bouwen. Om die ambitie te kunnen waarmaken zou het bedrijf volgens de krant in maart dan een recordaantal van 1 miljoen auto's moeten bouwen.