Daarmee werden in Nederland in maart 52.549 nieuwe auto’s geregistreerd. In de 27 EU-landen deden de sterkste verkoopdalingen zich voor in Portugal (min 49,2 procent), Griekenland (min 42,6 procent), Cyprus (min 35 procent) en Italië (min 26,7 procent).

De sterkste verkoopstijgingen in de EU werden gemeten in Finland (plus 82,2 procent), Roemenië (plus 29,2 procent) en Estland (plus 28,5 procent).

Volkswagen

In Groot-Brittannië werden vorige maand de meeste nieuwe auto’s op naam gesteld. De verkoop ging met 1,8 procent omhoog tot bijna 373.000 voertuigen. In Duitsland werden ruim 339.000 nieuwe auto’s geregistreerd, een stijging van 3,4 procent.

Het Duitse concern Volkswagen (met ook merken als Skoda, Seat en Audi) was Europees koploper in maart met een verkoop van ruim 340.000 auto’s en een marktaandeel van 23,4 procent. Het Franse PSA PeugeotCitroën was tweede met een marktaandeel van 11,1 procent, gevolgd door Renault met 7,6 procent.

In het gehele eerste kwartaal ging de Europese autoverkoop met 7,7 procent omlaag tot 3,31 miljoen stuks in vergelijking met een jaar eerder.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl