Voor het eerst in zeven jaar tijd gaan we in Europa minder auto’s kopen. De verwachting is dat de verkoop van personenauto’s met 2 procent zal dalen in 2020.
Volgens de voorzitter van branchevereniging ACEA en topman van autobouwer Fiat Chrysler, Michael Manley, komt dat omdat we ons meer zullen focussen op CO2-neutrale vervoersopties.
Niet alleen in Europa gaat de autoverkoop de laatste tijd gebukt onder afzwakkende economische groei, ook in de rest van de wereld krimpt de industrie sneller dan verwacht. En dat komt, volgens Manley, door de steeds strenger wordende milieuregelgeving.
“Beleidsmakers moeten zoeken naar de beste mogelijkheden door technologisch neutraal te blijven. Daarmee bedoel ik dat ze niet direct technologieën of voertuigen moet uitsluiten die nog wel CO2 uitstoten.”
In tien stappen naar CO2-neutraal transport in 2050
Samen met 16 Europese autofabrikanten presenteerde hij daarom woensdag in Brussel een tienpuntenplan om aan de Europese Green Deal tegemoet te komen. Het plan moet helpen bij het zo efficiënt mogelijk terugdringen van de CO2-uitstoot.
Volgens Manley is het goede nieuws is dat CO2-neutraal wegtransport mogelijk is. En dat dit met de juiste aanpak tegen 2050 kan worden bereikt. "Maar dat betekent ook dat er in de komende decennia heel wat moet veranderen", zo waarschuwt hij.
Meer laadpalen langs de weg
Zo moet de EU, volgens Manley, haast gaan maken met het uitrollen van een dicht netwerk van laadpunten en tankstations, geschikt voor 'voertuigen met alternatieve aandrijving'. "Alleen dan kan de industrie zich volledig gaan inzetten om dit soort voertuigen ook op grote schaal te gaan produceren."
Daarnaast roept hij de beleidsmakers op er alles aan te doen om auto's voor iedereen in Europa betaalbaar te houden. Hij hamert erop dat de EU op dit moment al onderdeel is van een krimpende markt en dat de nieuwe innovaties een flink prijskaartje met zich meebrengen.
“Onze industrie werkt hard aan het bereiken van de doelen die wij als gemeenschap hebben voor het terugdringen van onze CO2-uitstoot. Maar daarbij hebben wij wel de hulp nodig van de EU om de transitie voor onze krimpende markt zo gemakkelijk mogelijk te maken."