Over de eerste 9 maanden daalde de verkoop met 7,6 procent tot ruim 9,3 miljoen voertuigen. Dat maakte de Europese brancheorganisatie van autofabrikanten ACEA dinsdag bekend.
Van de grote Europese automarkten was alleen in Groot-Brittannië sprake van een verkoopstijging (plus 8,2 procent). De verkoop in Duitsland en Frankrijk zakte met respectievelijk 10,9 en 17,9 procent. In Nederland lag de verkoop van nieuwe personenauto’s 27,7 procent lager dan een jaar geleden.
Crisislanden
De malaise was vooral duidelijk zichtbaar in de crisislanden in Zuid-Europa. In Griekenland kelderde de verkoop met liefst 48,5 procent en in Spanje nam de autoverkoop met 36,8 procent af. In Italië zakte de verkoop met ruim een kwart in.
Van de grote automerken zag het Japanse Mitsubishi de verkoop in september het sterkst dalen met een krimp van ruim 36 procent. Bij Mazda lag de verkoop bijna een kwart lager dan een jaar eerder. Het Franse Renault verkocht 29,5 procent minder auto’s dan vorig jaar, bij Fiat daalde de verkoop met 18,5 procent en bij Volvo met 17,4 procent. Volkswagen verkocht 8 procent minder auto’s en Ford 14,9 procent.
Verkoopstijging
Het Duitse BMW realiseerde juist een verkoopstijging van 4,4 procent. De Britse producent van terreinwagens Land Rover kende zelfs een verkoopgroei van 23 procent.
Ook het Zuid-Koreaanse Kia hield het hoofd boven water met een plus van 3,4 procent en bij Hyundai steeg de verkoop met 3,9 procent. De verkoop van Honda klom met 5,5 procent en Toyota verkocht 0,8 procent meer auto's dan het jaar daarvoor.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl