Action begon in 1993 als kleine winkel in Enkhuizen, maar inmiddels is de koopjesketen uitgegroeid tot een groot retailbedrijf met vestigingen in zeven Europese landen. Liefst 71 procent van de vestigingen ligt buiten Nederland.
De veel oudere concurrent HEMA (opgericht in 1926) heeft ook grote ambities om Europa te veroveren, maar groeit veel minder snel.
Uit de dinsdag gepubliceerde jaarcijfers van Action blijkt dat de keten vorig jaar 230 nieuwe filialen heeft geopend. Per 31 december 2018 waren er in totaal 1325 filialen had verspreid over West-Europa, waarvan de meesten opvallend genoeg in Frankrijk (424) en niet in thuisland Nederland (378):
HEMA had volgens de laatst beschikbare gegevens van eind oktober 2018 in totaal 735 winkels, waarvan slechts 200 buiten Nederland. Daarmee ligt 73 procent van de vestigingen in Nederland, terwijl dat bij Action 29 procent is.
Ook qua omzet is Action met zijn goedkope spullen HEMA al lang voorbij. HEMA had in de eerste negen maanden van 2018 een omzet van 882 miljoen euro en zou daarmee op jaarbasis op zo’n 1,2 miljard euro uitkomen. Action boekte afgelopen jaar een omzet van ruim 4,2 miljard euro en is inmiddels dus ongeveer drie en een half keer zo groot als HEMA.
Lees meer: Waarom Action nog steeds geen webshop heeft – en daar voorlopig ook niet aan begint
Action ziet ook nog volop groeimogelijkheden en zet onder meer vol in op Duitsland: “Het doel is om met Action in het hele land vertegenwoordigd te zijn”, zegt algemeen directeur Steffen Rosenbauer van Action Deutschland op de website van het bedrijf. “Wij zijn ervan overtuigd dat Action perfect bij Duitsland past. Met ons productaanbod en onze ongeëvenaarde prijs-kwaliteitsverhouding voldoen we precies aan de smaak van de Duitse consument.”
De verschillende expansiestrategieën
Retaildeskundige Paul Moers ziet dan ook grote verschillen in de uitbreidingsstrategieën tussen beide winkelketens, schreef hij vorig jaar in een column voor Marketing Tribune: “Action is een gezond bedrijf en voert een expansiestrategie vanuit kracht. Dat is echter volstrekt niet het geval bij de HEMA. HEMA ziet de buitenlandse markt als een ontsnappingskans aan de beperkte resultaten in de Nederlandse markt.”
Afgelopen oktober kocht ondernemer Marcel Boekhoorn HEMA en toen werd duidelijk dat hij het bedrijf allereerst financieel gezond wil maken, maar ook sneller wil uitbreiden in het buitenland. Hij wil dat financieren door Nederlandse filialen te verkopen aan franchisenemers. HEMA beperkt zich overigens niet alleen tot Europa, maar zit ook in het Midden-Oosten.
Maar alle groeiambities van HEMA ten spijt, vooralsnog wordt het bedrijf van Boekhoorn ruimschoots afgetroefd door het Action van CEO Sander van der Laan dat al 25 jaar lang onafgebroken groei laat zien.
Lees meer:
- Kaalslag in de winkelstraat: de 23 opvallendste faillissementen van de afgelopen 6 jaar, van V&D tot CoolCat
- 7 dingen die je misschien niet weet over HEMA-eigenaar Marcel Boekhoorn
- Wij mochten kijken in het hypermoderne distributiecentrum van Albert Heijn
- Olcay Gulsen blufte meer dan eens, in haar onderneming en op tv