Dat Brussel een van de drie beveiligingssystemen voor dergelijke baanvakken
heeft afgewezen, zal naar verwachting geen vertraging in de plannen
opleveren. Dat zei een woordvoerster van minister Camiel Eurlings (Verkeer)
vrijdag naar aanleiding van een bericht in de Volkskrant.
De Nederlandse Spoorwegen wilden graag het goedkopere
ATB-beveiligingssysteem gebruiken, maar de Europese Commissie staat dat
definitief niet toe. De minister gaat nu met de NS, Pro Rail en het
goederenvervoer praten over de invoering van de twee overgebleven systemen
(Ertms en Atbl-nl), aldus zijn woordvoerster. De hogere kosten hiervoor
hoeven volgens haar vooralsnog geen belemmering te vormen.
Eind 2009 kunnen de treinen tussen Amsterdam en Utrecht al harder rijden. Daar
wordt het Europese beveiligingssysteem Ertms ingevoerd, waar Nederland op de
lange termijn al naartoe werkt. Voor de andere trajecten (Schiphol-Den Haag,
Lelystad-Weesp, Boxtel-Eindhoven) was nog geen termijn vastgelegd. Daar moet
de keuze worden gemaakt tussen Ertms en Atbl-nl. Dit laatste systeem geldt
ook voor de Thalys tussen Amsterdam Centraal en Den Haag Mariahoeve, die al
160 mag rijden.
De versnelling van 20 kilometer per uur moet reizigers enkele minuten
winst opleveren.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl