De vliegtaks komt er voorlopig niet. De door GroenLinks gewenste belasting op vliegtickets zat dinsdagavond al niet meer in het pakket van mogelijke bezuinigingen voor volgend jaar.
De belasting op vliegen is er niet uitgehaald in reactie op het opstappen door GroenLinks uit de onderhandelingen, stellen verscheidene bronnen rond de onderhandelingen.
De omstreden taks zat in eerste instantie als een lastenverzwaring in het pakket met een hoogte van 200 miljoen euro. Daarop ontstond grote onrust in de luchtvaartsector, die vreesde dat het opnieuw invoeren van de vliegtaks duizenden banen zou kosten.
Vliegtaks in 2008
Onder premier Balkenende werd in 2008 al een belasting op vliegtickets ingevoerd in Nederland. Passagiers die vanaf Nederlandse luchthavens vertrokken betaalden toen een toeslag van 11,25 euro op vluchten van maximaal 2500 kilometer en 45 euro voor langere vluchten.
Na amper een jaar werd de taks afgeschaft na felle protesten uit de luchtvaart- en reissector. De opbrengst van de toeslag was zo’n 300 miljoen euro per jaar, terwijl de kosten voor de luchtvaart- en reissector volgens ramingen opliepen tot 1,3 miljard euro.
Met name regionale luchthavens hadden zwaar te lijden onder de taks. Veel Nederlandse luchtreizigers weken uit naar luchthavens over de grens, waar op dat moment geen vliegtaks werd geheven.
Eurlings negatief over vliegtaks
KLM-topman Camiel Eurlings liet zich dinsdag negatief uit over het eventueel invoeren van de vliegtaks “Hordes mensen gaan met de auto de grens over om daar te vliegen”, voorspelde Eurlings. “Dat zagen we 5 jaar geleden ook gebeuren. Kijk de boeken er nog maar eens op na. Het is slecht voor de economie en het milieu schiet er niets mee op. Gelukkig hebben we de fout toen snel hersteld, maar laten we die nu niet nog een keer maken.”
De vliegtaks leidde op Schiphol tot een afname van het aantal passagiers met 10 procent, aldus topman Jos Nijhuis. “Dat zou nu neerkomen op zo’n 5 miljoen per jaar. Dan praat je over 5000 directe en 25.000 indirecte banen die op het spel staan. Daar komt nog bij dat ons netwerk van verbindingen dreigt uit te dunnen, wat Nederland minder aantrekkelijk maakt voor grote internationale bedrijven.”
Bron: Z24/ANP
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl