KLM-directeur Camiel Eurlings hield zich de afgelopen weken bewust op de achtergrond tijdens de staking bij zusterbedrijf Air France om escalatie te voorkomen.
“Een apart publiekelijk optreden had alleen maar olie op het vuur gegooid, in plaats van olie op de golven”, zegt Eurlings donderdag in een interview met het Financieele Dagblad.
De topman stelt dat een publieke verklaring van zijn kant naar de Franse piloten de zaak alleen maar had verergerd.
“Als het had geholpen om het conflict op te lossen, dan had ik dat zeker gedaan. In mijn verleden als minister was ik gewend om veel voor de camera op te treden. Als ik mij publiekelijk had uitgesproken, had dat een eigen dynamiek in Nederland op gang gebracht met de vakbonden”, aldus Eurlings.
De KLM-topman benadrukt dat de staking een Franse kwestie was die in Nederland niet opgelost kon worden.
Reden voor de staking
Piloten van Air France staakten bijna twee weken lang. De piloten verzetten zich hevig tegen de oprichting van een nieuwe Europese tak van prijsvechter Transavia. Toen Air France-KLM dat plan onder druk van de bonden van tafel haalde, richtten zij hun pijlen op het voorstel om dan Transavia Frankrijk sterker uit te breiden dan eerder was afgesproken. Zij vrezen dat de werkgelegenheid en arbeidsvoorwaarden zullen lijden onder toenemende focus op lage kosten.
Inzet van de onderhandelingen was een eensluidend contract voor piloten van zowel Air France als Transavia. Zover wil de Franse zustermaatschappij van KLM evenwel niet gaan. Het wil marktaandeel terugwinnen door zwaarder in te zetten op goedkopere vakantievluchten, maar dat kan alleen als ook de kosten omlaag gaan.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl