De Europese Unie wil de verhoogde importheffingen voor in China gemaakte elektrische auto’s van Tesla en andere autofabrikanten, licht neerwaarts bijstellen. Dat meldt persbureau Bloomberg op basis van bronnen. De EU voert de herzieningen door op basis van nieuwe informatie die bedrijven hebben verstrekt.

Met de verhoging van de invoerrechten wil de EU een eind maken aan de volgens Brussel oneerlijke concurrentie van China, omdat Beijing zijn eigen autofabrikanten subsidieert. Het tarief voor Tesla’s uit China wordt mogelijk herzien van 9 procent naar 7,8 procent, aldus de ingewijden.

Tesla heeft een grote fabriek in Shanghai, waar meer dan de helft van de wereldwijde productie van het bedrijf plaatsvindt. Het Amerikaanse bedrijf had al aangegeven dat het minder profiteert van staatssteun dan Chinese branchegenoten.

Het nieuwe hoogste tarief voor Chinese autofabrikanten die niet meewerken aan het onderzoek van de EU, wordt mogelijk ook naar beneden aangepast. Tot nu toe geldt een importheffing van 36,3 procent, die na de met een procent verlaagd zou worden naar 35,3 procent.

Al deze heffingen komen bovenop de invoerrechten van 10 procent, die al worden geheven op elektrische auto's uit China.

De hoogte van heffingen zijn nog altijd voorlopig. Brussel en Beijing zijn nog in overleg over het verlagen van Chinese overheidssubsidies. Als China daartoe niet bereid is, worden de importheffingen voor vijf jaar van kracht. De Europese Commissie publiceert de definitieve hoogte van de heffingen uiterlijk op 30 oktober 2024.

Lees ook: Chinese automerken verkopen bijna de helft minder in Europa, na verhoging van importheffingen